KUNST

Obsessieve scheppingsdrang

StressedSpaces

Wie had ooit gedacht dat het prettig toeven zou kunnen zijn in een parkeergarage? Op het benedendek van parkeergarage Paleiskwartier in Den Bosch is naar ontwerp van Krijn de Koning een labyrint van aaneengeschakelde kamers gebouwd, waarin 25 kunstenaars uit binnen- en buitenland hun werk tonen. Grote kracht van de tentoonstelling is de mengeling van reeds gevestigde namen als Martha Colburn en Jesper Just met nieuwer talent als Maartje Korstanje en Jasmijn Visser. Van organisator Marjan Teeuwen kregen zij elk de vrijheid om een ruimte naar eigen inzicht in te vullen. Dat deden ze: alleen de witte lijnen van de parkeervakken op de grond herinneren je er nog aan in wat voor gebouw je bent.
Een van de aangenaamste verrassingen op de tentoonstelling is het werk van Teeuwen zelf. De afgelopen jaren stouwde zij ruimtes tot de nok toe vol met materiaal en gebruikte deze vervolgens als basis voor autonome foto’s. Haar werk Verwoest Huis 2 kwam tot stand in een slooppand in Den Bosch. Met de hulp van een aannemer nam Teeuwen het gebouw onder handen: plafonds werden neergehaald en wanden werden opengebroken. Daarna verzaagde ze het sloopmateriaal, ordende het in horizontale en verticale stapelingen en legde het op foto vast. In eerste instantie is het lastig om enig perspectief in de foto te ontwaren. De gelijkvormigheid en het monochrome wit van het gebruikte materiaal maken dit bijna onmogelijk. Pas na enige tijd vallen de doorkijkjes naar andere kamers op. Het platte vlak en de derde dimensie vechten met elkaar om voorrang.
Na het zien van het werk van Teeuwen begrijp je beter hoe haar keuze voor de andere deelnemende kunstenaars tot stand is gekomen. Velen van hen delen met haar een voorliefde voor beelden die niet in één oogopslag te overzien zijn en vervaardigen hun werk ook volgens tijdrovende, handmatige procédés.
Van Florette Dijkstra wordt in de tentoonstelling bijvoorbeeld een langwerpige tekening getoond waarop verschillende zalen zijn afgebeeld die met schilderijen en sculpturen zijn gevuld. Door het formaat en de gedetailleerdheid van het werk word je als toeschouwer de voorstelling binnengelokt. Sommige kunstwerken kom je verschillende keren tegen. Een gevoel dat je in kringen loopt, overvalt je. Dijkstra’s ruimte is er een om hopeloos in te verdwalen.
Een ander werk dat zich niet direct laat overzien, is de animatiefilm Myth Labs van Martha Colburn. Door de duizelingwekkende vaart waarmee die aan je oog voorbijtrekt, kun je na afloop nauwelijks vertellen wat je nu precies gezien hebt. Beelden uit heden en verleden worden erin met elkaar verweven: Jezus, puriteinen, soldaten in Irak – steeds vallen nieuwe details op. De kunstenares werkte negen maanden aan haar film, die uiteindelijk 7,5 minuut duurt. Colburn knipte, plakte en schilderde er ruim veertig meter achtergrond voor. Een computer kwam er niet aan te pas. Dat ijzeren geduld, die bijna obsessieve scheppingsdrang, dat titanenwerk, vooral dat is wat indruk maakt in Den Bosch.

StressedSpaces, Parkeergarage Paleiskwartier, Den Bosch, t/m 19 juli