Oegandezen dol op KFC

Kampala – Honderdzestien zitplaatsen, en nog moeten Stella en haar twee jonge dochters twintig minuten wachten op een plekje. Als ze eindelijk zijn neergeploft op een roodleren bankje bestelt Stella negen stukjes kip, een family size portie patat en een anderhalve-literfles Coca-Cola. Een vriendin van Stella en de kinderoppas eten mee.

Kampala is in de ban van Kentucky Fried Chicken. De eerste vestiging in de hoofdstad van Oeganda zit sinds de opening vorige week iedere dag propvol. Buiten op de muur prijkt het roodwitte logo met ‘Colonel Sanders’. Volgend jaar gaan er nog vier vestigingen open van kfc, in de volksmond al omgedoopt tot ‘Kampala Fried Chicken’.

‘Oegandezen zijn dol op westerse merken’, zo verklaart Stella de enorme drukte, terwijl ze met haar Samsung Galaxy Note II een foto maakt van haar dochter van drie. ‘kfc is upscale. Wie hier eet, heeft status.’

Het menu dat Stella bestelde kost 69.000 shilling, omgerekend twintig euro. De bekende ‘emmer’ van kfc met 21 stukjes kip kost 99.000 shilling – voor miljoenen Oegandezen een maandinkomen. Op sociale media klagen sommige Oegandezen over de prijzen, al wijken die verhoudingsgewijs niet eens zo af van die bij lokale fastfoodzaken. Het is meer dat kfc haast alleen grote menu’s verkoopt. ‘Wij mikken op gezinnen’, verklaart Simon Schaffer, de Zuid-Afrikaanse manager van Kampala’s kfc.

Gefrituurde kippenpoten als symbool van draagkrachtig, stedelijk Afrika. Medici waarschuwen net als de Verenigde Naties voor overgewicht en andere gezondheidsproblemen in Afrika als gevolg van de westerse levensstijl, maar in een cultuur waarin een groot lijf geldt als een teken van welvaart trekt junkfood voorlopig juist alleen maar mensen aan. Al helemaal als het uit Amerika komt.

Kampala’s kfc zit in het soort moderne shopping mall dat al net zozeer symbool is komen te staan voor Afrika’s consumentisme. kfc is omringd door Elite Digital – vertegenwoordiger van Apple –, telecombedrijf Orange en winkels met cosmetica en wijn. Een oase van rijkdom.

Manager Schaffer zegt dat hij de vooraankondiging van kfc in Oeganda met opzet low-key hield. Schaffer wilde taferelen zoals in buurland Kenia voorkomen. Toen in Nairobi in 2011 de eerste kfc opende, ontstond er een file in de stad. Zo erg is het in Kampala niet. Wanneer Stella en haar dochters hun kip op hebben en naar buiten lopen, staan er voor de kassa maar dertig klanten.