Onvervalste middelen

Afgelopen seizoen: Jacob Derwig, Maria Kraakman, Sanne den Hartogh en Kirsten Mulder swingen zich warm voor een avond Virginia Woolf. De grote zaal van de Rotterdamse Schouwburg stroomt vol.

Medium toneel

Maar Erik Whien en zijn troep hebben de voorstelling gemaakt voor de vlakke vloer-zaal van Toneelschuur Haarlem. De toneelspelers beginnen pizzicato, intieme kamermuziek voor vijfhonderd man. Geen zendmicro’s, puur op intentie. Daar kijk ik naar uit komend seizoen. Een zaal bij de hand nemen met de onvervalste middelen van toneelspelers.

Oom Wanja van Tsjechov opnieuw? Gaat er komen. Met Jeroen de Man, Mariana Aparicio Torres, Han Kerckhoffs, Ali Ben Horsting en Naomi Velissariou, een combi om naar uit te zien. Sowieso kijk ik uit naar alles van de Toneelschuur. Waar ze voortbouwen op het sterke anti-depressie-zonder-anti-depressiva-seizoen 2013/14. Gerardjan Rijnders gaat schrijven voor Joost van Hezik. Olivier Diepenhorst wil, na een weergaloos goeie Pinter, nu Lars Norén afstoffen. Ik kijk uit naar toneelgroep Oostpool waar Joeri Vos beschuit met muisjes serveert bij de 150ste verjaardag van Herman Heijermans. Waar Marcus Azzini het eerste deel van Vos’ drieluik De onrendabelen gaat regisseren. Maar ik blijf een formaten-omnivoor. Halina Reijn en Chris Nietveld die in de schouwburg de bitch-fight van Schillers Maria Stuart in de regie van Ivo van Hove gaan spelen – ik kan er op voorhand blij van worden. Net als van Ariane Schlüter en Stefan de Walle in Hugo Claus’ klassieker Vrijdag door het Nationale Toneel.

Wat ik niet meer wil? Een minister van Cultuur die de financieel terugtredende overheid oppookt om kunstenaars allerlei taken door de strot te masseren. Joop van den Ende in het Holland Festival wil ik ook niet meer. Wat ik zeker niet meer wil is Johan Simons die rondtoetert dat hij een megalomane Europese toneeltroep in de driehoek Gent-Rotterdam-Hamburg van de grond gaat tillen. Met als motief dat er ‘in Nederland te benauwd over toneel wordt gedacht, eenoog is daar al snel koning’. Volgens mij heeft Simons geen idee wat zich hier in kunstenland afspeelt. Wat ik wel wil? Maatschappij Discordia en ’t Barre Land terug. Nu!


Beeld: Maria Stuart_, Chris Nietvelt en Halina Reijn, Toneelgroep Amsterdam (Jan Versweyveld)_