Ook China legt de deelfiets aan banden

Shanghai – Terwijl Amsterdam klaagt over de deelfiets proberen de autoriteiten in China orde te scheppen in volgeplempte trottoirs. Richtlijnen moeten de deelfietssector terugbrengen tot redelijke proporties.

Talloze deelfietsbedrijven probeerden het afgelopen jaar een graantje mee te pikken van de florerende sector. Maar liefst zeventig verschillende kleuren fietsen zijn er nu in de Chinese steden te vinden. Van de pioniers, de oranje Mobike en de gele Ofo, tot fietsen met regenboogkleuren, groene e-fietsen en grijze fietsen met extra stevige banden. De stadsbewoners maken er graag gebruik van: met een app scan je de code op de fiets, die dan automatisch opent. Op de bestemming aangekomen zet je de fiets eenvoudig op slot. Het ritje à één yuan (dertien eurocent) wordt meteen, automatisch uit je digitale portemonnee gehaald.

De zestien miljoen fietsen hebben 130 miljoen gebruikers. Die laten de fiets niet altijd even netjes achter, ze melden defecten niet of zetten hem neer waar dat niet mag. Mopperende portiers hebben een dagtaak aan het wegslepen van fietsen voor de ingang van hun gebouw. Op braakliggende terreintjes liggen enorme kluwens weggegooide fietsen te verroesten. Een mooi neveneffect was dat de stad Shanghai extra ruimte op het trottoir reserveerde voor fietsen. Maar dat bleek vechten tegen de bierkaai.

In de eerste vier maanden van dit jaar werd negen keer zo veel geklaagd als in dezelfde periode een jaar eerder. De dood van een scholier die met zijn deelfiets onder een bus kwam, gooide olie op het vuur. Het ministerie van Transport vroeg om suggesties van het publiek en ontving er 780.

Nieuwe richtlijnen schrijven nu voor dat de deelfietsbedrijven een straf verzinnen voor foutparkeerders. Er komen ook standaarden voor de levensduur van een fiets en kinderen onder de twaalf mogen er geen meer huren. Shanghai en Tianjin kondigden al maatregelen aan. In die steden moeten deelfietsen drie jaar meegaan, en bedrijven moeten tenminste één onderhoudsmedewerker in dienst hebben voor iedere tweehonderd fietsen.

Ondertussen hebben financiers nog steeds vertrouwen in de fietsmarkt. Er wordt flink geïnvesteerd in de deelfietsbedrijven. Ook door de regering. Die stortte nog zevenhonderd miljoen dollar in Ofo. Mobike kreeg zeshonderd miljoen dollar. Volgens de Shanghai Bicycle Association zijn ongeveer vijfhonderdduizend fietsen voldoende om aan de vraag in de stad te voldoen. Nu rijden er echter zo’n miljoen rond. De verwachting is dat er over een tijdje nog maar een paar aanbieders boven water blijven.