MUZIEK Drive Like Maria

Op de deur timmeren

Keert de rock-’n-roll eindelijk terug in Nederland? De rockgeneratie Anouk/Kane/Krezip/Di-rect die eind jaren negentig doorbrak biedt nog slechts vermaak voor het hele gezin in stadions en theaters. Gelukkig is daar het langverwachte en steengoede debuutalbum Elmwood van Drive Like Maria. Hard, rauw, compromisloos en met ijzersterke melodieuze zang.
Drive Like Maria is een Nederlands-Vlaams trio. Zanger Bjorn Awouters, die geweldig drumt én zingt (zeldzame combinatie) en ook nog eens alle songs schrijft, is Vlaming. Bassist Robin van Saaze en gitariste Nitzan Hoffmann komen uit Nederland. Inderdaad, de gitarist is een dame – alweer een zeldzaamheid in de stevige rock. Drive Like Maria heeft internet goed gebruikt. Via de online muziekgemeenschap MySpace wist de band een tournee in de Verenigde Staten te regelen, waarna in 2007 producer Malcolm Burn (Zita Swoon, Bob Dylan) mailde: of hij een plaat met ze mocht opnemen. Burn wilde hen echter kneden tot zijn eigen maaksel. Dus werd de beroemdheid aan de kant gezet – je moet het maar durven – en werkte Drive Like Maria verder in het eigen huiskamerstudiootje in Hasselt. De plaat werd afgemixt in Elmwood, Texas, door John Congleton.
Het was opnieuw internet dat leidde tot het mooiste moment op Elmwood. De band zocht een zwoele seventies-vrouwenstem. Nitzan stuurde een mailtje naar Janis Ian. Ze zingt op Sure Enough en Die a Little More. In dat laatste nummer is de overgang van het ruige refrein naar haar warme, breekbare zang bloedstollend mooi.
Op Elmwood staat niet één nummer dat niet onmiddellijk vasthaakt in je brein. De composities hebben veel weg van Queens of the Stoneage. Zowel de vocalen als sommige gitaar- en drumpartijen, en natuurlijk het truukje met de dóórpompende scheurbas terwijl de band stilhoudt en vervolgens loeihard invalt, zijn te herleiden tot de beruchte woestijnrockers uit Palm Springs. Onorigineel? De bandleden noemen QotSA prominent bij hun invloedsbronnen en mengen QotSA-riffs met hun eigen talent zoals dat al decennia gebeurt in de hiphop. Het repertoire van Drive Like Maria is origineel genoeg. Neem de uitdagende meisjesstemmen in het Ivriet (King of my Town). Of teksten als ‘I got my own fist way up in my ass/ Great sound baby, smell the gas’, waarna Fistful of Bananas losbarst in een prachtig halftempo-refrein over de liefde.
Opvallend is dat ook De Staat, die andere (volledig) Nederlandse band die momenteel furore maakt met een debuutalbum (Wait for Evolution), sterk op de woestijnrock is geënt. Blijkbaar ligt het Amerikaanse idioom de nieuwe generatie Nederlandse rockbands beter dan het mildere Britse geluid. Dat geldt ook voor Voicst en zZz, die al wat bekender zijn, en voor The Bloody Honkies, die in 2007 een uitstekende debuutplaat uitbrachten (The Gospel of the Bloody Honkies). Deze tijd van recessie vraagt om de rauwheid van Drive Like Maria, De Staat and friends. Zouden Kane en Anouk al zweten? Er staat een nieuwe generatie op de poort te timmeren.

Drive Like Maria, Elmwood (pias). Vrijdag 10 april Paradiso, Amsterdam, zaterdag 11 april Merleyn, Nijmegen.

Alle genoemde bands zijn te beluisteren via www.myspace.com