Op de set van Cleopatra

Soms krijg ik een boek in handen van een Amerikaanse schrijver van wie ik nog nooit of vaag heb gehoord maar die al een indrukwekkend oeuvre op zijn naam heeft staan.

Medium the financial lives of the poets

Tegen de boeken­stroom valt niet op te lezen. Van Jess Walter (Spokane, 1965) zijn drie thrillers in het Nederlands vertaald, bij uitgeverij Elmar. Stuk voor stuk gemist.

Nu kreeg ik bij toeval zijn verhalenbundel We Live in Water in handen, vertellingen in de marge van de maatschappij over verdwaalde vaders en richtingloze zonen – altijd in de buurt van Spokane, Washington – die zó goed zijn dat een vergelijking met John Cheever, Lorrie Moore, John Updike of Flannery O’Connor niet misplaatst is. Walter heeft zes romans geschreven. De meest recente ga ik binnenkort lezen: The Financial Lives of the Poets (2009), alleen al om de titel, en Beautiful Ruins (2012). Volgens een juichende recensie in The Observer heeft Walter vijftien jaar over dat epos, spelend in het filmmilieu, gedaan, maar is het eindresultaat ‘well worth the wait’. De vertelling speelt zich onder meer af rond de set van Cleopatra (Rome 1962) en vijftig jaar later. Film­koppel Richard Burton en Elisabeth Taylor stond model. De plot speelt met feit en fictie, film en fabuleertalent. Iedereen is een karakter in het script van een ander, het leven imiteert de kunst en de kunst komt voort uit het leven. Dat spel kan spannend zijn. En nu ik We Live in Water heb gelezen, weet ik dat Walter heel ver in dat spel kan gaan.

Over een jaar ligt er ongetwijfeld een vertaling van een Walter-roman in de boekhandel, uitgekomen bij een gerenommeerde Nederlandse uitgever. Let maar op.