Operette in Nederland 1930-1945

Natuurlijk slaat mijn operettehart sneller bij de gedachte aan de vloed van publicaties, tentoonstellingen en congressen die in najaar en winter van 2007 op ons afkomt. De relatie tot de kunstvorm operette zal daardoor – ook in Nederland – duidelijk veranderen. Dat begint met de publicatie in september van de eerste gender study over het genre, Glitter and be Gay: Die authentische Operette und ihre schwulen Verehrer, met Loes Luca op de cover.

Medium cover

Ook in september wordt op de Universiteit van Bern een conferentie gehouden over Korngold, inclusief ‘Korngold & Operette’, waarover ook een boek zal verschijnen. In oktober verschijnt een eerste bronnenpublicatie over Benatzky’s Im weißen Rössl (Im weißen Rössl: Auf den Spuren eines Welterfolgs) met verzamelde kritieken en documenten. Zoiets bestond tot nog toe alleen over Bach, Beethoven en Brahms. In november behandelt de Berliner Philharmonikerin de tentoonstelling Entartete Musik voor het eerst ook de operette, en wat daarmee onder het hakenkruis gebeurde, en in december wijdt de Deutsche Kinemathek / Filmmuseum Berlijn een tentoonstelling aan de operette-geluidsfilm. Ten slotte bereidt de Nationale Reisopera in aansluiting op de uitvoering van Snow White in januari 2008 een conferentie voor over De operette in Nederland, 1930-1945, in samenwerking met het Theaterinstituut en het niod. Wie serieus in operette is geïnteresseerd kan zich nauwelijks méér wensen.

Snow White (2007), tragische operette in drie aktes van Micha Hamel, libretto van de componist naar Donald Barthelmes gelijknamige roman. De Nationale Reisopera, 19 januari t/m 12 februari 2008