Orbán krijgt een miljardenlening van China

Boedapest – De internationale gemeenschap viel vorige week over Hongarije heen vanwege een aangenomen wet die een einde maakt aan de wettelijke erkenning van transgenders. Maar in diezelfde parlementaire sessie werd ook een ander voorstel aangenomen: een wet die een sluier van geheimhouding gooit over het op één na duurste Hongaarse project ooit.

Het gaat om de bouw van een high-speed spoorlijn tussen Boedapest en Belgrado, gefinancierd met hulp van China. Wie ooit de trein van Boedapest naar Belgrado nam, weet dat een nieuwe spoorlijn voor reizigers geen overbodige luxe is: de rit duurt nog even lang als 150 jaar geleden, toen de spoorlijn gebouwd werd; acht uur lang bewegen de wagons zich schuddend voort voordat de Servische hoofdstad opdoemt.

De vraag is alleen: is de bouw van een nieuwe spoorlijn belangrijk genoeg voor Hongarije om de lening van iets minder dan twee miljard euro die de regering-Orbán met China overeenkwam te rechtvaardigen? Die zal immers moeten worden afbetaald met belastinggeld. Kritische media in Hongarije berekenden dat het tussen de 130 en 2400 jaar zal duren om de lening terug te betalen.

Hoewel de regering volhoudt dat het om een project gaat dat in het directe belang van de Hongaarse burger is, wijzen critici erop dat het een stuk duidelijker is waarom de lening een goede investering is voor China. De spoorlijn past binnen het Belt and Road Initiative, een poging van de Chinese regering om de historische Zijderoute gedeeltelijk te herstellen, door vanaf de haven van Piraeus in Griekenland, die grotendeels in Chinese handen is, via de Balkan een nieuwe handelsroute aan te leggen voor het vervoeren van Chinese goederen naar Europa. Deze nieuwe spoorlijn past binnen dat project.

‘Waarom dat in het belang van de Hongaarse burger is? Ik heb geen idee’, zegt Péter Ákos Bod, een bekende Hongaarse econoom en oud-minister van Industrie en Handel. Hij denkt dat het project vorige week geclassificeerd werd om te zorgen dat iedereen ophoudt met vragen stellen. ‘Want iedere econoom die zich in dit project verdiept ziet onmiddellijk wat een belediging voor de economische logica het is.’ Wat de motivatie van de regering-Orbán betreft: ‘Ik denk dat Orbán probeert om een vriendschap op te bouwen met China, om te laten zien dat hij ook zonder de EU kan. En heel cynisch: ook persoonlijke zakelijke belangen spelen een rol.’