Fill - Complete Unknown

Overal en nergens

De tekst die volgt op de woorden in de filmtitel is zoals bekend ‘… Like a Rolling Stone’, maar met dat Bob Dylan-nummer heeft deze film verder niet zo veel te maken, althans niet in de zin van een morele boodschap.

Medium film

Wel werkt de uitdrukking door in Complete Unknown: niets zijn in de wereld, van hier naar daar reizen en weer terug, nergens wortel schieten, maar overal aarden, en dan is het maar de vraag of we hier te maken hebben met een romantisch vergezicht op een bepaalde manier van leven, of met een tragedie.

Twee verleidelijk goede acteurs spelen de hoofdrollen: Rachel Weisz is Alice, een mysterieuze vrouw die al jaren een kameleontisch bestaan leidt, die zichzelf om de zoveel jaar een andere persoonlijkheid aanmeet en zonder taal of tijding vertrekt. Michael Shannon is Tom, een brave bureaucraat die iets met duurzaamheid doet, en op een avond, nota bene op zijn verjaardagsfeest, een vrouw ontmoet die een andere naam heeft maar toch Alice is, op wie hij jaren geleden verliefd was – voordat zij verdween.

Regisseur Joshua Marston, die voorheen vooral Spaanstalige films maakte, treedt met Complete Unknown meer in de mainstream, maar dan zonder iets van eigenzinnigheid prijs te geven. Zijn film is visueel duister, op het film noir-achtige af, en de vaak onderschatte Weisz speelt alsof de figuur van de femme fatale voor haar is uitgevonden. Wel met dit verschil: zoals de conventies van het type vereisen is ze gevaarlijk, omdat ze de romantische liefde kan vernietigen. Maar in dit verhaal is ze kwetsbaar; haar destructieve krachten zijn niet alleen fataal voor haar geliefden, maar vooral ook voor zichzelf.

Met Complete Unknown onderzoekt Marston de grenzen van individualiteit. Alice’s drang zichzelf telkens opnieuw uit te vinden lijkt een gevolg van de tirannie van sociale relaties. De romantische liefde en emotionele banden binnen werk- en gezinsverband zijn in haar ogen slechts houdbaar op voorwaarde van volledige vrijheid voor alle betrokkenen. En dat gaat niet. Op het moment dat blijkt dat zij haar eigen zelf moet opgeven, in die zin dat de ander of anderen haar claimen, eist ze haar vrijheid op. Gevolg: alles gaat kapot. Dan verdwijnt ze en wordt ze iemand anders.

Een prachtige scène beschrijft het dilemma. Wanneer Tom en Alice na het feestje in New York gaan wandelen, ontmoeten ze een oudere vrouw die slecht ter been is. De vrouw struikelt, en Alice en Tom brengen haar thuis. Daar blijkt dat de vrouw en haar man (Kathy Bates en Danny Glover) al jaren samen zijn. Ze kennen elkaar van binnenuit, door dik en dun zijn ze samen, en geen moment denken ze eraan elkaar te verlaten.

Voor zowel Tom als Alice is de ontmoeting confronterend: Alice ziet dat de romantische liefde ook mogelijk is zonder uitwissing van de eigen identiteit, Tom, al jaren getrouwd, wordt bedwelmd door het idee van radicale transformatie: verdwijnen, zichzelf opnieuw uitvinden, mét Alice aan zijn zijde. Maar of de filosofie van de rolling stone geluk brengt, dat is de vraag.


Te zien vanaf 24 november

Beeld: Rachel Weisz als Alice in Complete Unknown, regie Joshua Marston (The Searchers)