Dvd

OVERLEVEN OP EEN EILAND

DVD Lost 3

Op 18 januari, na een virale marketingcampagne die zijn gelijke niet kent, gaat de mysterieuze film Cloverfield van televisieproducent J.J. Abrams in Amerika in première. Al maanden staan de webzines, ezines, blogs en chatrooms vol geruchten. De enige feitelijke informatie is dat het gaat om een rampenfilm met horrorelementen die zich afspeelt in New York. Verder wordt er geschreven dat het een soort Godzilla-film is, dat het een bewerking van de verhalen van H.P. Lovecraft betreft, en dat een buitenaards wezen genaamd ‘Parasite’ centraal staat. Maar tussen alle verhalen valt vooral één detail op: de suggestie dat de film een connectie heeft met Abrams’ televisieserie Lost.

Lost draait om de avonturen van overlevenden van een vliegtuigcrash op een geheimzinnig, tropisch eiland. Al gauw hebben de personages door dat zij niet alleen zijn, dat er zogeheten ‘Others’ op het eiland zijn. De confrontaties tussen deze Others en de nieuwelingen en de betekenis van de vreemde organisatie Dharma (die het eiland in het verre verleden heeft gebruikt voor wetenschappelijke en sociale experimenten) vormen de rode draad in de serie.

Het geniale in de vertelstijl die producent Abrams doorgaans aanwendt, ligt in de wijze waarop de scenaristen karakterontwikkeling bewerkstelligen met flashbacks en -forwards, waarbij telkens één personage per aflevering wordt uitgelicht. Deze tijdsprongen, die heden en verleden door elkaar heen laten lopen, zijn gedurfd. Wie de serie volgt, moet bij de les blijven. Het duurt soms jaren voordat een spanningsboog goed is ontwikkeld, of een thema zich duidelijk uitkristalliseert. Ondertussen leer je de personages kennen alsof ze figuren uit een roman zijn. In het derde seizoen ontpopt Sawyer (Josh Holloway), een flierefluiter met een hart van goud, zich bijvoorbeeld tot een harde killer. Dat maakt hem tot een tragisch personage. En het geeft het _Lost-_verhaal een donkerder randje dan het op het eerste gezicht lijkt te hebben.

Met Lost, waarvan onlangs het derde seizoen op dvd is verschenen, vernieuwde producent Abrams het genre televisiedrama. Het werd tijd: The Sopranos is al een paar jaar oud nieuws; de actieserie 24 is tamelijk saai geworden, om niet te zeggen verontrustend reactionair; en hoewel de politieserie The Wire het beste voorbeeld van modern televisiedrama blijft – en een van de beste aller tijden – is het juist Lost dat voortdurend nieuwe manieren van verhalen vertellen produceert. De kracht van de serie ligt in de wijze waarop de makers binnen een complexe verhaalwerkelijkheid, waarin tijd een vloeibaar begrip is, filosofische en metafysische thema’s weten te combineren met een popculturele sensibiliteit. Onweerstaanbaar is bijvoorbeeld het herkennen van allerlei culturele referenties, van de namen van personages, bijvoorbeeld Locke (naar de filosoof), tot gesprekken over de kwestie wie de snelste superheld is, Flash of Superman (het is Flash, natuurlijk!), en de vraag welke boeken de personages lezen, onder meer die van Ayn Rand en Stephen King. Met name die boeken zijn significant, want het thema van de vrije wil, dat Rand én King in hun werk exploreren, is cruciaal in Lost.

Lost 3 is te koop op dvd