Naast de kassa staat een toren van witte koffiemokken met dezelfde afbeelding. Pas wanneer je de geur van waterpijp ruikt en een tweede blik op het logo werpt, besef je dat je niet bij een filiaal van de bekende Amerikaanse keten bent, maar bij een Palestijnse imitator: ‘Stars and Bucks’. Vreemd en wellicht zelfs lachwekkend, maar in Ramallah vinden ze het juist wel slim: ‘Dan denk je toch meteen aan lekkere koffie?’

Stars and Bucks is niet de enige bedrijfsnaam in Ramallah die geïnspireerd is op een bekend merk uit dezelfde branche. Zo kun je kip eten bij Arab Fried Chicken, een belegd broodje halen bij Sub Deli en make-up kopen bij Lamar, dat slechts één letter verschilt van een prijzig Amerikaans cosmeticamerk. De eigenaar van een chocoladespeciaalzaak ging vorig jaar nog een stapje verder en noemde zijn winkel simpelweg ‘Nutella’. Met hetzelfde logo, het rood-wit gekleurde interieur en de bekende grote potten chocoladepasta op de toonbank is het nu wel heel moeilijk te zien dat het niet om het oorspronkelijke Italiaanse merk gaat. Het personeel draagt zelfs de ‘officiële’ bedrijfskleding.

De winkel bestond zo’n half jaar toen Ferrero, het moederbedrijf van Nutella, op de hoogte raakte van ‘hun’ nieuwe vestiging in Ramallah. Ferrero stapte naar de rechter en die besliste in november 2014 dat de zaak in Ramallah per direct moest stoppen met het voeren van de naam Nutella. Maar wie nu bij de winkel langsgaat voor een portie chocoladeshoarma ziet nog steeds deze naam op de gevel staan, al is het dan in het Arabisch. Reema Taleb, een juriste van het kantoor dat Ferrero in de arm had genomen, legt uit hoe dat kan: ‘De uitspraak van de rechter had betrekking op de merknaam in Latijnse letters. Er is geen verbod op het gebruik van de naam in een ander alfabet.’ Ferrero is inmiddels opnieuw naar de rechter gestapt.

En dan was er nog die andere rechtszaak in Ramallah, aangespannen door het televisienetwerk Nickelodeon. ‘Er is een burgerbar vernoemd naar het restaurant uit de tekenfilmserie SpongeBob’, vertelt Taleb. ‘Maar de rechter is er niet van overtuigd dat de naam van deze eetgelegenheid zo bekend is dat hij niet door derden mag worden gevoerd.’