Palestijnse geluidsoverlast draagt ver over Israëls muur

Tel Aviv - Burengerucht mag niet. Als Morris Muzikant om drie uur ‘s nachts nog even lekker uithaalt op zijn versterkte gitaar, dan belt zijn buurman de politie. Maar wat doe je als de muezzin van de plaatselijke moskee iedere ochtend om half vijf vol enthousiasme 'allahu akbar, allahu akbar’ door de luidsprekers zingt om de gelovigen op te roepen voor het ochtendgebed?

‘Ik word er gestoord van’, zegt Margalith, een inwoner van de joodse wijk French Hill in Jeruzalem. ‘Het is alsof de luidsprekers in mijn slaapkamer staan.’ Hij verdenkt de moslims van kwade trouw: ‘Ze willen de joden pesten. Het lijkt wel alsof wij onder hún bewind leven. Kunnen de moslims niet gewoon de wekker zetten?’
Ook in andere Israëlische gemeenten, zoals Afula en Nazareth, beklagen joodse bewoners zich over geluidsoverlast van moskeëen. Benny uit Afula is bovendien ontstemd omdat de muezzin volgens hem niet live zingt maar een mp3-bestandje afspeelt van zijn computer. Voor Knesset-lid Anastasia Michaeli was de maat vol. Ze startte onlangs een campagne om het volume van de islamitische gebedsoproepen wettelijk te limiteren. ‘Natuurlijk zijn wij vóór godsdienstvrijheid’, reageert het ex-fotomodel. ‘Maar je moet ook rekening houden met je omgeving. Als werkende gezinnen en kinderen hun bed uit worden gezongen, dan is dat in strijd met de wet.’ Dat Michaeli lid is van Yisrael Beitenu - een partij die de rechten van in Israël woonachtige Palestijnen vergaand wil beperken - maakt haar motieven enigszins dubieus.
En zo ontstaat in Israël, waar geloofskwesties centraal staan, grote verwarring. Waarom de moslims en niet de christenen met hun kerkklokken of de joden met hun sjofar (ramshoorns)? Is hier sprake van discriminatie? ‘Natuurlijk!’ reageert de burgemeester van Shuafat, Jameel Sanduka: ‘Het is een onderdeel van het conflict. Niet het geluid stoort hen, maar de islam. Worden wij in ons dagelijks leven niet gestoord door de muur, de checkpoints en de soldaten?’
Lang geleden, ver voor de geluidboxen en bezetting, kreeg Mohammed van Allah de boodschap om zijn gelovigen met de woorden van de Azan op te roepen. En zoals je een muzikant niet kunt verbieden om muziek te maken, kun je een muezzin het recht niet ontnemen om tot gebed op te roepen. Kan het wat zachter? Vast wel. Maar waarom breidt men de campagne niet uit tot een algemene wet tegen geluidshinder? Een uitgerust Israël schept vast een beter klimaat voor overleg en verdraagzaamheid. En dan kan men zich weer bezighouden met prangender kwesties, zoals het conflict, de bezetting, de Palestijnse staat.