NIEUW:

PCM wil Quote kopen

De consumptiedrift van het chicste krantenbedrijf van Nederland is nog niet gestild.

AMSTERDAM – De liquiditeit van pcm moet jaloersmakend zijn. Nu de Britse investeringsmaatschappij Apax met een minderheid der aandelen maar met een meerderheid van stemmen het uitgeefconcern naar zijn hand heeft gezet en vorige week voormalig Telfort-manager Ton aan de Stegge tot chief executive officer heeft weten te benoemen, mag het geld goed gaan rollen. pcm wil Quote Media kopen. «Er is al gesproken», aldus bestuursvoorzitter Maarten van den Biggelaar van Quote Media, «maar het heeft geen haast.»

pcm heeft vooral belangstelling voor Van den Biggelaar omdat diens bedrijf verstand heeft van glimmende tijdschriften, een genre waarin pcm zich ondanks Volkskrant Magazine en M van NRC Handelsblad minder thuis voelt. Quote Media geeft behalve het gelijknamige zakenblad ook tijdschriften als Elle, Santé en Safe uit. Quote Media is alleen al daarom een geziene partij.

Van den Biggelaar: «We worden door heel veel mensen benaderd en praten met heel veel mensen. Dat vind ik heel eervol. Er is met pcm gesproken en ook met De Telegraaf. Alles is te koop als iemand een behoorlijk bedrag betaalt.» Wat een behoorlijk bedrag is, laat Van den Biggelaar in het midden: «Het kan nog lang duren.»

Voor de rekenaars die een ingewikkelde puzzel willen oplossen: in 2004 boekte Quote Media een omzet van bijna 35 miljoen euro, een resultaat voor belastingen van amper zeven ton en na aftrek van alles en nog wat een verliesje van een half miljoen. De oude jaren-negentigformule van twintig keer de winst is dus niet van toepassing, althans zolang de cijfers van 2005 niet zijn gedeponeerd. Maar het rekenmodel 1,5 maal de omzet zou toch neerkomen op een leuk bedrag van vijftig miljoen euro in ruil voor glossy knowhow.