Personages op promotietour

Merchandising heet het bij de film. Het op de markt brengen van T-shirts, boekjes, poppetjes en cd’s die bij een film horen. Vaak liggen die randverschijnselen ver voor de première in de winkel, zodat het publiek alvast wordt opgewarmd. Net als de voorfilmpjes in de bioscoop is het reclame, maar dan via een ander medium.

De nieuwe voorstelling van theatergroep Mug met de Gouden Tand, Co-Stars, gaat gepaard met een dergelijke spin off naar andere media. Ter voorbereiding van deze voorstelling werd er het singletje Zin in jou opgenomen, waarmee de hitparades werden bestookt. Er werd ook een videoclip gemaakt die in verschillende tv-programma’s te zien is geweest. Marcel Musters, een van de leden van Mug met de Gouden Tand, zong dit lied niet onder z'n eigen naam; hij presenteerde zich als Max, een van de personages die hij in Co-Stars speelt.
Hendrien Adams, een lid van Mug, deed iets vergelijkbaars. Zij presenteerde zich al voor de eerste presentatie van Co-Stars als de kunstenares Eva Harms. De stripschilderijen die deze Eva Harms maakt, werden tentoongesteld in het Gronings Museum en hangen de komende week ook in een galerie in Amsterdam. Een quasi serieuze documentaire over Eva Harms werd uitgezonden in het VPRO-kunstprogramma Laat op de avond…
Maar er is een groot verschil tussen de merchandising van Mug met de Gouden Tand en die van de filmindustrie. Bij de film staat de promotie los van het artistieke produkt, de randverschijnselen beïnvloeden hoogstens de uiteindelijke bezoekcijfers. Voor de theatermakers van de Mug was de promotiecampagne opgezet als onderdeel van het artistieke proces. Het op de markt brengen van het liedje en de schilderijen leverde materiaal op dat vervolgens in de voorstelling werd verwerkt. De voorstelling en de randverschijnselen zijn met elkaar verweven. Je zou het bijna kunnen omkeren: de voorstelling als een promotietournee van de ‘produkten’ Max en Eva Harms.
Bijzonder aan de werkwijze van de Mug is dat de theatermakers alles zelf in de hand hebben gehouden. Ze hebben zich niet afhankelijk gemaakt van de bestaande omroepen om aandacht te krijgen voor hun voorstelling, maar hebben de videoclip van Max en het VPRO-item zelf gemaakt, op hun eigen voorwaarden. Het is een voortzetting van de intensieve manier waarop de makers van de Mug al jarenlang met video werken - bij het voorbereiden van theaterprodukties en op het toneel. Bovendien werkt de theatergroep de afgelopen jaren intensief samen met kunstenaars uit verschillende media, zoals fotografe Inez van Lamsweerde en televisiemaker/beeldend kunstenaar Arnoud Holleman, die ook meespeelt in Co-Stars.
Nu is er dan ook M.U.G.TV. Onder de eindregie van Holleman heeft de groep negen uur gevuld van het nachtelijke programma P.A.R.K.TV., te zien op het Salto-kanaal van Amsterdam. Minimal movies zijn het, in de traditie van P.A.R.K. Ze zijn samengesteld uit materiaal dat de groep al had gemaakt of verzameld. Beelden van de schilderijen van Eva Harms, gecombineerd met de zinnen uit soap-series die Hendrien Adams ooit op een bandje insprak. De ruwe takes van de videoclip bevatten alle missers en lachbuien. En de video-opnamen van een fotosessie van Inez van Lamsweerde, waarbij Marcel Musters onder water op hoge hakken staat. Dat de groep een dag niet speelt, wordt duidelijk met aquariumbeelden uit Co-Stars met daaronder een perfect pauzemuziekje. Intrigerend 'restmateriaal’, gepromoveerd tot een verzameling hallucinerende hoofdfilmpjes. Voor de bezoekers van Co-Star die de slaap nog niet kunnen vatten. Maar ook voor de nachtelijke tv-junk die (nog) niks met theater heeft.