PICNIC 2008

“For the world to be interesting, you must be manipulating all the time” (Brian Eno)

PICNIC, hét festival voor nieuwe cross-media-ontwikkelingen in de breedste zin van het woord, vond dit jaar voor de derde keer plaats in Amsterdam.
Tijdens het drie dagen durende festival treffen sprekers, kunstenaars, designers, filmmakers, wetenschappers, programmeurs en journalisten elkaar om te netwerken en om presentaties en lezingen te geven. Ook worden er op grote schaal nieuwe producten en ontwikkelingen getoond, zoals applicaties voor mobiele telefonie en ideeën voor energiebesparing. De PICNIC Greenchallenge Award is bijvoorbeeld een prijs die tijdens het festival wordt toegekend aan het beste, meest innovatieve ecologische idee. De prijs (gesponsord door de Postcodeloterij) bestaat uit een geldbedrag van 500.000 euro om het idee daadwerkelijk te kunnen realiseren.
Interactief.
Elke bezoeker kreeg, bij inschrijving, van het Amsterdamse cross-media-collectief Mediamatic een badge waarmee verschillende activiteiten konden worden ondernomen. Na de registratie in de Mediamatic-tent in de Gashouder (een van de vele locaties) kon er worden gesprint op het terrein (badge tegen de startzuil houden, rennen, badge tegen de finishzuil houden en je tijd bekijken terwijl je hoongelach of applaus in ontvangst nam). Ook kon er, met de badge, op een originele manier worden genetwerkt. Door de badge tegen een kaartlezer te houden verschijnt er op een projectie een fantasiewezen dat jouw naam draagt. Door twee badges op de kaartlezer te houden ‘paren’ de afzonderlijke wezens met elkaar en zijn de desbetreffende personen gelinkt via het netwerk.

Er was ook één tent gratis toegankelijk tijdens het festival, de E-art-tent, waar verschillende organisaties hun werk mochten vertonen en toelichten. Ook werden hier op gezette tijden lezingen gegeven door medewerkers van de bedrijven, waaronder All Media, Postmachina, MU en <>TAG.
De directeur van het laatstgenoemde bedrijf, Hicham Khalidi, gaf in de E-art-tent een lezing over ecoAestethics.
De projecten die <>TAG in het kader van ecoAestethics ondersteunt en tentoonstelt variëren van een CO2-visualisatie van de uitstoot op de Haagse Stille Veerkade tot het organiseren van een tentoonstelling over dit relatief nieuwe fenomeen. Kort gezegd is ecoAestethics de datavisualisatie van gegevens die belangrijk zijn voor het duurzamer omgaan met energie. Het heeft tot hoofddoel het publiek op een esthetische en begrijpelijke manier te informeren over bijvoorbeeld het energiegebruik in en om het huis of de hoeveelheid CO2 die wordt uitgestoten tijdens het reizen per gemotoriseerd vervoer.
De lezingen die in de Zuiveringshal West gedurende drie dagen worden gegeven lopen uiteen van reclamepraatjes van een Google-directeur (Gisel Hiscock) tot een spreekbeurt (inclusief goocheltrucs en toeschouwersparticipatie) over de opbouw van een verhaal tijdens het ontwikkelen van een videogame (Matt Costello).
Terwijl op de ene plek een Aziatische schone T-shirts uitdeelt voor het bedrijf SGN (Social Gaming Network) legt in een andere hal een journaliste van The Wall Street Journal de directeur van Vodaphone Nederland het vuur aan de schenen.
Vodaphone-directeur Guy Laurence: “We’re not Big Brother.”
Journaliste Kara Swisher: “No, not yet.”
PICNIC 2008* in een notendop.