Verrassend was het experiment met Ronald de Boer als linksbuiten, een gewaagde creatie van deze doorgaans aan de rechterkant opererende ex-Ajacied. De bekende trainer van Barcelona, Louis van Gaal, had voor deze avond een speciale gastrol in gedachten voor Ronald de Boer. Soms laat Van Gaal hem rechtsback spelen, soms, zoals vorige week dinsdag, linksbuiten. Jammer dat De Boer, die wij ons nog herinneren als een technisch begaafde rechtermiddenvelder, als linksbuiten geen bal raakte. Maar daar ging het ook niet om vorige week dinsdag in Berlijn. Na afloop gingen stemmen op dat de wedstrijd niet gespeeld, laat staan uitgezonden had mogen worden. Onzin, we zagen een heel nieuwe vorm van live entertainment.
Waar ik niet aan had gedacht, waren de adverteerders. Hun reclameborden waren niet te zien. Gelukkig deed de wakkere NOS zijn journalistieke plicht. Een dag later zond het Sportjournaal om tien over half zeven een interview uit met Uefa-functionaris Serge Mummenthaler, een oud-scheidsrechter.
En wat vroeg de journalist in dienst van de publieke omroep? ‘Moeten de sponsors niet veel meer invloed krijgen?’ Bravo NOS. De rol en de invloed van de publieke omroep worden door sponsors wel eens onderschat. Daar is geen enkele aanleiding toe. Jammer dat die Mummenthaler de vraag van de NOS-verslaggever ontkennend beantwoordde. Zo wordt het nooit wat met het voetballen.