Kunst

Rijk zijn is tijd hebben

KUNST Joost Conijn

Het zijn Joost Conijn-thematijden. In Museum Boijmans Van Beuningen is tot 6 mei de tentoonstelling Joost Conijn Solo te zien, 15 maart zendt de Humanistische Omroep zijn film Olland uit, van 17 tot 23 maart staat de kunstenaar centraal op het digitale kanaal Holland Doc, en er is net een boek verschenen: IJzer en video. ‘Een doe-, kijk-, lees-, technisch, reis-, vrijbuiters- en kunstenaarsboek’, volgens Conijn zelf. ‘Voor nieuwsgierige kinderen, avonturiers, kunstliefhebbers, reizigers, antropologen en knutselaars’. Mensen zoals hijzelf dus.

In Rotterdam zijn Conijns vijf meest recente films te zien: Olland, een film over Nederland gemaakt tijdens een zes weken durende fietstocht in Marokko vorig jaar; OK-KUL 09, het verslag van zijn tweede vliegpoging in een zelfgebouwd toestel (die minder goed afliep dan zijn eerste); Hout Auto uit 2002, waarin we Conijn zijn houten auto zien maken, die ook op hout rijdt en waarmee hij richting Tsjernobyl reist; Vliegtuig, over het bouwen van zijn eerste vliegtuig en de moeite dat in de Marokkaanse Sahara de lucht in te krijgen. En de film met de onuitsprekelijke titel Siddieqa, Firdaus, Abdallah, Soelayman, Moestafa, Hawwa en Dzoel-kifl, over Conijns buurkinderen op het adm-terrein die zonder ouderlijk toezicht het leven in alle vrijheid mogen leven. En dus zwemmen in een modderplas, broodjes pikken bij een fabriek en die boven een zelfgemaakt vuurtje roosteren, en daarna onder de sterren in slaap vallen op oude matrassen.

Alles ademt avontuur. Alles wat Conijn doet, en wat hij ons laat zien. En ook de manier waarop hij het laat zien. Zo worden de video’s in Boijmans Van Beuningen niet, zoals meestal gebeurt, vertoond op een monitor in een zaal met wat stoeltjes ervoor. Dan is de kans te groot dat er achteloos aan voorbij wordt gelopen, vindt Conijn. Dus heeft hij drie meter hoge tribunes gebouwd die de museumbezoeker geen keus laten dan er direct na de toegang tot een zaal als het ware in te lopen, een trap op te gaan en dan op zitbanken uit te komen die noden tot gezamenlijk kijken. Meebeleven.

Ook te zien in Rotterdam is Conijns houten auto, die naarmate hij daarmee het westen verder achter zich liet, steeds beter ging passen bij de omgeving waar hij doorheen reed. En waarmee hij mensen ontmoette met tijd, een grote rijkdom volgens Conijn.

De auto staat binnen, vlakbij zijn neergestorte vliegtuig, dat buiten ligt. ‘Zijn Gamma-vliegwonder’, zoals schrijver Tommy Wieringa het omschrijft, die Conijn opzocht toen hij voor zijn boek Joe Speedboot wilde weten hoe iemand dat doet: een vliegtuig in elkaar zetten. Ja, gewoon eigenlijk, je zet een stoel neer en bouwt er een vliegtuig omheen, zei Conijn, waarna hij het aantekenboek van de schrijver volkrabbelde met tekeningen van dwarsdoorsneden en technische details.

Gewoon? In de wereld van Conijn wel. Waar zo min mogelijk grenzen en barrières zijn. En zo veel mogelijk uitdagingen en mogelijkheden. Neem de tijd en vergroot je eigen wereld door mee te gaan in die van Joost Conijn.

meer info: klik hier

Lees ook het profiel van Joost Conijn dat op 11 augustus 2006 in De Groene Amsterdammer is verschenen Joost Conijn Solo, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, tot 6 mei