DVD: Charlotte Rampling

Roofdiertje

‘Ach, wat is leeftijd’, zegt actrice Charlotte Rampling. ‘Het is een dag in je leven en dan ben je ouder. Als je dat accepteert, is je leven een stuk eenvoudiger.’ Haar precieze leeftijd komt dan ook niet ter sprake in Charlotte Rampling: The Look, de documentaire die zij samen met regisseuse Angelina Maccarone maakte.

Je zou die misschien kunnen raden, zo bloot en dichtbij ze zich in de camera laat zien. Ze heeft sproetjes in haar gezicht, of zijn het vlekjes? Ze heeft zware oogleden, maar dat is ook altijd deel van haar sex-appeal geweest.

Rampling is de ster voor wie je naar de film gaat, en het is een buitenkans om haar in dit zelfportret anderhalf uur zichzelf te zien spelen. Wandelend op straat in Londen en Parijs, in een boksring samen met haar zoon die haar vorig jaar regisseerde in zijn debuutfilm I, Anna, of op een woonboot in New York, samen met de bevriende schrijver Paul Auster. Begeesterd en levendig vertelt ze over het vak – ‘als je iets waardevols van jezelf wil geven, moet je je helemaal exposed voelen’ –, over aandacht – ‘een beest, dat je verslindt, dat nooit stopt’ – schoonheid – ‘kijk ik in de spiegel, dan denk ik: OMG, loop ik weg dan ben ik het weer vergeten’, demonen, ouder worden.

‘Ik herken je nog van 27 jaar geleden’, zegt fotograaf Peter Lindbergh. Voor hem het bewijs dat ze nooit wat aan haar gezicht heeft laten ‘doen’. Rampling zo horen praten, alle sterke en rebelse keuzes overziend die ze in haar filmcarrière maakte, kun je je ook niet voorstellen dat zij zich ooit tot een facelift of iets dergelijks zou laten verleiden. Wel kan ze voor de camera heel goed voordoen hoe haar gezicht getransformeerd zou kunnen worden: dit weg, en dat omhoog, daar strak… Lachen doet ze veel en hard, een soort roofdiertje wordt ze dan, met kleine scherpe tandjes. ‘Van bekende mensen wil men altijd als eerste weten of ze aardig zijn’, zegt ze. ‘Maar je kunt maar beter een monster zijn.’

Ondertussen passeren de markante films die ze maakte de revue. Georgy Girl, Nightporter… Wat was ze jong, en mooi op een niet voor de hand liggende manier. ‘Mijn zus was knap’, zegt ze zelf. ‘Ik had een vreemd gezicht.’ Maar wel een fotogeniek gezicht, dat ontdekt werd toen ze zestien was. In The Damned moest ze een veel oudere vrouw spelen. ‘Jij bent van elke leeftijd’, zei Visconti tegen haar. ‘Ik zie het achter je ogen.’ In Swimming Pool van François Ozon speelt ze een oudere schrijfster die de strijd aangaat met een jong meisje. ‘Ze heeft dat meisje verzonnen als een alter ego’, zegt Rampling. ‘Zij is haar erotische kant, er zit een ondeugend kwaad in. Zo doe ik dat ook via de karakters die ik speel.’


Nu op dvd: Angelina Maccarone, Charlotte Rampling: The Look