FILM

Ruimtewandeling

De dubieuze eer de minst succesvolle Harry Potter-film te hebben gemaakt valt te beurt aan de Mexicaanse filmmaker Alfonso Cuarón. Daar staat tegenover dat die film, de derde in de serie, ook de beste is.

Cuaróns duistere visie op dat verhaal geeft het werk de sfeer van angst. Hoewel hij daarna weinig werkte, blijkt dat laatste een constante in zijn films. In 2006 kwam hij met een briljante verfilming van P.D. James’ anti-utopische Children of Men, waarin vrouwen onvruchtbaar zijn en schaduwachtige krachten het leven van mensen manipuleren. Opnieuw onderscheidde Cuarón zich met een intense visuele vertelstijl waarin vrees overheersend is.

Het werk was niet meteen een succes, waardoor het opnieuw stil werd rond deze regisseur, totdat het nieuws kwam dat hij aan een ambitieus project werkte: een film in de stijl van harde sciencefiction waarin de technologie van de huidige tijd centraal staat, getiteld Gravitymet in de hoofdrollen George Clooney en Sandra Bullock. De film opent in oktober het filmfestival van Venetië. Het verhaal is tegelijk episch en eenvoudig: twee astronauten raken tijdens een ruimtewandeling in de problemen na een explosie aan boord van een ruimteveer. Ze moeten zien te overleven, maar hoe? Te oordelen naar de trailers die in de afgelopen maanden mondjesmaat online zijn geplaatst lijkt dat een onmogelijke opgave. Immers, in de ruimte is een reddingsoperatie vanaf de aarde onmogelijk. Clooney en Bullock lijken een eenzame dood tegemoet te gaan.

De eerste beelden van Gravity roepen een vergelijking op met Stanley Kubricks klassieker 2001: A Space Odyssey (1968) waarin de computer van het ruimtevaartuig Discovery One, in feite een intelligent wezen genaamd Hal, een ongeluk simuleert dat de astronauten ertoe dwingt een ruimtewandeling te maken. Tijdens de wandeling raakt een van de twee zijn levenslijn kwijt die hem aan de Discovery bindt en schiet hij de ruimte in, ogenschijnlijk ten dode opgeschreven.

Behalve door het thema van vergankelijkheid en de nietige mens is Gravity ook interessant vanwege de visuele mogelijkheden. Zoals 2001 destijds werd opgenomen in een speciaal formaat, in 70mm met een 6-track-geluidsspoor, zo speelt Cuarón in op de huidige trend om films vooral ‘groot’ en in 3D te projecteren, zodat kijkers zich compleet in het verhaal kunnen begeven. Als Cuarón daarnaast ook nog psychologische lagen in verhaal en personages weet te weven, kan Gravity een hoogtepunt vormen in het nieuwe cinematografische seizoen.

Vanaf 3 oktober is Gravity te zien