Zijn eerste roman was een cultroman, dat is een niet voor het grote publiek bestemd boek, hoog gewaardeerd door een kleine groep. Een boek met een hang naar het tegendraadse, het ondergrondse, het zwarte. Dat laatste is nogal letterlijk te nemen in het geval van onze held: Dany Laferrière. Want zwart, dat is het aan alle kanten.

Die cultroman was Comment faire l'amour avec un nègre sans se fatiguer en werd vercultfilmd als How to make love to a negro without getting tired. In het Nederlands heette de film Vrijen met een neger tot je zwart ziet. Dat die vertaling een misser is, lezen we in Eroshima, de opvolger. Ook daar gaat het namelijk om het niet moe worden, het eindeloos doorgaan zonder op te geven. Doorgaan met leven. Ondanks alles.
‘17. Hoki heeft me geleerd wat het is naakt te zijn. Bij nadere beschouwing klinkt de uitdrukking DE LIEFDE BEDRIJVEN toch wel afschrikwekkend. En nog afschrikwekkender klinkt DE LIEFDE BEDRIJVEN MET EEN JAPANSE.

  1. Hoki staat in voor de verfijnde oosterse sensualiteit, ik voor het uithoudingsvermogen en de kracht. En ONMACHTIG kijkt de joods-christelijke wereld toe en is getuige van wat er die nacht op nr. 4538 in de avenue du Parc gebeurt.’ Wat er gebeurt, die nacht op nr. 4538 in de avenue du Parc (in Montreal) is het volgende. Na een bezoek aan een galerie belandt de verteller - ik, een neger - met de dame Hoki in bed. Zij, Japanse, neemt met hem, Haïtiaan, de Kamasutra door, van begin tot eind, 72 uur aan één stuk. Het is dat John Lennon wordt vermoord en Hoki naar Manhattan moet, anders had het zeker langer geduurd. De verteller wordt niet alleen bestookt door gedachten over de kunst van de erotiek, maar ook door spinsels over de Bom. De Bom, zijn obsessie. In broeiend, hamerend proza schrijft Laferrière, in fragmenten en brokstukken, het relaas op van de man die gek is op de Bom, 'omdat ze EXPLODEERT’. Dany Laferrière is een held. Een cultheld. 'Onvoorstelbaar! Het idee om dit boek te schrijven kwam op een dag zomaar bij me op. Ik zag een tafereel voor me. Een jong paar ligt ’s morgens in Hiroshima te vrijen, op de dag van de explosie, in 1945. En de Bom valt net op het ogenblik waarop zij hun orgasme bereiken. Eros en Hiroshima. Eroshima. Eros en Thanatos. De twee oudste mythen.’