Sinterklaas en de duivel

Vijf december en jawel: ook dit jaar weer klachten over zwarte Zwarte Pieten. Schrijfster Velma Solomons maakt zich boos, voor haar hoort een Zwarte Piet niet thuis in een multiculturele samenleving ‘welke gebaseerd is op het respecteren van de mensenrechten en de anti-discriminatiecodes’. Liefst ziet zij de knechtenrol vervangen door een clown.

Tja. Witte Pieten, gele Pieten, rooie Pieten. Jaarlijks wringt men zich in steeds verstikkender kronkels om elke zweem van discriminatie te ontlopen. ‘Volstrekte onzin’, meent neerlandicus Herman Pleij, 'zwarte Piet moet gewoon zwart blijven.’
Oeps, is dat niet eh… politiek incorrect?
Pleij: 'Zwarte Piet is een duivel, niet een gekleurde twintigste-eeuwer. Het Sinterklaasfeest is een reinigingsfeest. De samenleving wordt schoongewassen. De goede kindjes worden beloond en de slechte kindjes gewraakt. Daar heeft Sinterklaas een instrument voor nodig en dat is een demon: de duivel die van oudsher als de zwarte knecht van God wordt afgebeeld.’
Dus Sinterklaas is God?
Pleij: 'Natuurlijk. Sinterklaas is de tastbaar gemaakte God. En Zwarte Piet is zijn wrakende hand. De duivel!’
Maar ja, mensen denken dat andere mensen denken dat-ie een kleurling is.
Pleij: 'Dan leggen ze maar uit aan de kinderen hoe het wel zit. Je moet Zwarte Piet ook nog veel zwarter schminken, heel overdreven, zodat duidelijk wordt dat hij een karikatuur van de duivel is. Als je een rooie of een gele Piet maakt, krijg je weer mensen die over Indianen en Aziaten beginnen.’