MUZIEK The Fireman

SIR PAUL PIEKT OPNIEUW

Paul McCartney trapte in 2003 zijn concert voor honderdduizend man op het Rode Plein in Moskou af met een spetterend Back in the USSR. Je vroeg je toen af waarom zijn liedjes de laatste jaren zo weinig pit hadden, terwijl vriend en vijand toch bleven herhalen dat Paul McCartney een van de beste liedjesschrijvers ter wereld is. Sinds enige tijd zit er gelukkig verbetering in.
Onder zijn eigen naam had McCartney in 2007 al het verdienstelijke Memory Almost Full uitgebracht. Kort geleden verscheen Electric Arguments, het derde album van het curieuze project The Fireman met producer Youth (Killing Joke), dat in 1994 begon met het ambient-debuut Strawberries Oceans Ships Forest. Het duurde toen even voordat men door had dat de ex-Beatle daar achter zat. The Fireman (de vader van McCartney was brandweerman in Liverpool tijdens de Tweede Wereldoorlog) maakte een paar jaar later nog een tweede cd met voornamelijk elektronica, Rushes. Daarna bleef het tien jaar stil. Tot eind vorig jaar dus, toen het duo een verrassend sterk pop- en rockalbum uitbracht.
Electric Arguments klinkt avontuurlijk, veelzijdig en is hoorbaar met veel plezier gemaakt. Het heeft ook de ontspannen sfeer van een ervaren en toch tot op het bot gemotiveerde artiest. Zijn brave imago schudt hij van zich af op de entree Nothing Too Much Just Out of Sight. De rauwe vocale uithalen en scheurende gitaren hadden niet misstaan op The White Album. Wie naar de tekst luistert kan er alsnog een afrekening in vinden met zijn ex, Heather Mills, die hem vorig jaar ruim 24.000.000 pond armer maakte: ‘I love you/… I thought you knew/ The last thing to do was/ To try to betray me/ Oh don’t you want to be fair?/ When you went away/ In the twilight/ It was allright’. Veel rustiger, maar niet minder boeiend klinkt hij op een Mark Lanegan- en Isobel Campbell-achtig duet met zichzelf (Travelling Light). Even makkelijk schakelt hij over op de bluesy rock-’n-roll van Highway of een humoristische folk- en countryknipoog (Let the Light from Your Lighthouse).
De 65 minuten durende cd kent ondanks de diversiteit toch een paar zwakke plekken. Dat geldt voor de obligate stadionrock van Sing the Changes en het spirituele geneuzel van Lifelong Passion, waar de eerste woorden al weinig goeds voorspellen: ‘Step into the misty mountains/ with your hair like ambered honey/ To feeling warm and breezes/ Let me sweetly’.
En als dieptepunt moet het verschrikkelijke intro van Ís This Love genoemd. Het doet denken aan Celine Dion voor de film Titanic waardoor je meteen naar de afstandbediening grijpt. Gelukkig zorgen de New Order-achtige kraker Universal Here, Everlasting Now en het prettig zweverige Lovers in a Dream weer voor een goede laatste ronde.
Sir Paul lijkt in een nieuwe creatieve piek te zitten en met Electric Arguments bewijst hij dat het maken van pakkende liedjes van een paar minuten nog steeds zijn grootste talent is. Het doet je hopen op nog een legendarisch pophoofdstuk Paul McCartney.

The Fireman, Electric Arguments (One Little Indian/PIAS)