De Groene Live #26: Strijd om de ziel van Amerika. Kijk woensdag om 20.30 naar de live-uitzending. Meer informatie

Strijd om Senegalese tandbaars

Dakar – ‘We hebben vis! Zeeduivel! Dorade! Vis!’ Iedere ochtend lopen ze door de straat, mannen met luide stemmen en een koelbox op hun hoofd. Hun koopwaar is vannacht uit de zee gehaald door andere mannen, in pirogues, fragiele houten boten.

Wanneer ze levend terugkomen (en te vaak gebeurt dat niet), dan wacht hun een grote vismarkt op het strand, vertrekpunt voor de loopverkopers. De vis eindigt bij mensen thuis of op een straathoek waar de koelboxen zijn neergezet en vrouwen zich ontfermen over een mini-vismarkt, die prompt verdwijnt zodra de laatste dorade is verkocht.

Zeshonderdduizend Senegalezen zijn op de een of andere manier met deze industrie verbonden. Het is een forse exportsector, opbrengst 150 miljoen euro per jaar. Maar net als de rest van de nationale economie heeft ook de vis het moeilijk. Duur en zeldzaam zijn bepaalde soorten geworden, met name de geliefde thiof (tandbaars), essentieel onderdeel van een uitbundig nationaal gerecht met rijst en vis.

Wiens schuld is dat? Fabrieksschepen. Die vissen alles weg, is de consensus op de markt. Onzin, zegt een lokaal oceanografisch instituut: er zijn te veel pirogues op zee, daarom staan de zaken er zo slecht voor. Niet waar, zegt de huidige regering bij monde van Haïdar El Ali, de milieuactivist die minister van Visserij werd: wij hebben 29 visvergunningen geschrapt. Die waren door de vorige president Aboulaye Wade uitgestrooid alsof het confetti was.

Hoe dan ook, de instemming was groot toen de Senegalese autoriteiten op 4 januari bekend maakten dat zij het Russische fabrieksschip Oleg Naydenov in de haven van hoofdstad Dakar aan de ketting hadden gelegd. Aanklacht: illegale bevissing. Minister El Ali wees erop dat Senegal door dit soort activiteiten nog eens tweehonderd miljoen euro inkomsten per jaar misliep. Na betaling van een symbolische boete van 750.000 euro kon de Oleg Naydenov met bemanning op 22 januari weer vertrekken.

Volgens de Russen is het allemaal de schuld van Greenpeace. Want bijna een jaar eerder was hetzelfde schip ook al eens betrapt, niet door de Senegalese kustwacht maar door het actieschip Arctic Sunrise. Daarmee kregen de Russen het eind vorig jaar voor eigen kust aan de stok, toen milieuactivisten een booreiland beklommen. De Arctic Sunrise ging aan de ketting in Moermansk en laat dat nu net de thuishaven zijn… van de Oleg Naydenov.