Televisie

Televisie

Volkskrants Wim de Jong schreef enthousiast over de VPRO-documentaire waarin een scholier klaargestoomd wordt voor de tsarentroon. Inderdaad een mooi programma van Doebele en Schmidt, maar die jongen moet inmiddels al lang afgestudeerd zijn, want het programma is zeven jaar oud. Wat de kijker van toen vooral nieuwsgierig maakt naar wat er van die little lord uit een jaren-twintigboek, gemangeld tussen adellijke, ambitieuze vrouwen, terecht is gekomen. Naar een 7Up-vervolg in Michael Apted-stijl. Het is De Jong nauwelijks euvel te duiden. Omroepen en gidsen delen volstrekt willekeurig al dan niet mee wanneer iets een herhaling betreft. Of melden: Tussen kunst en kitsch. Collage van nog niet eerder uitgezonden opnames. Herhaling 2003. Als grap weer wel geslaagd.

Zo meldt mijn wegens vakantie aangeschafte Mikrogids niet dat Het tweede gezicht (Uur van de wolf) een herhaling betreft. Spijtig dat ik van die heruitzending begin juli niet wist en die niet aankondigde, want deze mix van documentaire en drama over de zelfmoord van Menno ter Braak was een van de indrukwekkendste tv-programma’s van vorig jaar. Dat door ongelukkige uitzendtijd veel te weinig kijkers trok, door de Nipkow-jury niet behandeld werd omdat de uitzending net na de zitting viel en dat merkwaardig genoeg op festivals nauwelijks kans krijgt op vertoning. Dit prachtstuk van Hans Fels en Krijn ter Braak had aandacht, kijkers en prijzen verdiend. En doet mij mijn stokpaard zadelen: volgens intellectuelen en kunstluizen is er nooit wat op de televisie, waarbij ze kankeren op de troep (die ze kennelijk zien) en al wat goed is gemist blijken te hebben. Zo wordt het nooit wat.

Zal mij benieuwen hoeveel kijkers Warriors trekt. Een meesterwerk van regisseur Peter Kosminsky (BBC) over de inzet van Britse vredestroepen in Bosnië. Pas vijf jaar na première op vakantiewoensdagen geprogrammeerd, maar de Vara zendt het tenminste wel uit en niet eens in de nacht. Drama van huiveringwekkende geloofwaardigheid. Wanneer een groep vluchtelingen de machteloze Britten laat weten via de bossen naar Srebrenica te willen, draait je hart in je lijf om. En voor de snob die nog wel wil aannemen dat de BBC tot kwaliteit in staat is: diezelfde Vara maakte met De enclave precies dat drama dat over Srebrenica gemaakt moest worden — even knap, mooi en indrukwekkend als Warriors. Maar ja, door weinigen gezien. En dan zeggen managers weer: zoiets elitairs kan niet meer gemaakt. Televisie-armoe is deels eigen schuld van wie zich daarover beklaagt.