Televisie

Televisie

Er waart een spook door Europa. Het heet De Mol en schuwt het licht van de publiciteit. Zijn lakei Tonnekreek vertoont zich met graagte. Zij had ideale ouders, hoopt op de Ware maar vreest het ergste, wil rechter worden maar was bazin van een gossipblaadje en is dat nu van Big Brother. Ze is niet van de buis te branden om voornoemde privé-gegevens rond te strooien.

Ze is vooral begeerd door de publieken. «Sociologische belangstelling». Maar sensatiezucht is hen niet vreemd; ze pikken hun pulpgraantje mee en zijn opgewonden door het feit dat de Onderwereld een zo verbaal begaafde advocate van trivialia oplevert — die nog eens moraliste blijkt ook (onwaarschijnlijke drogredeneringen en schijnheiligheden, maar ze lijkt erin te geloven). Ze is haar eigen Spong — en die van alle Mollen. Bij Theo van Gogh (superieur interviewer en ellendeling) bleek dat ze buiten beeld had beweerd dat «BB» niet door De Mol is bedacht (door haar?) maar zijn treiterend zinspelen hield ze af en ze schetste het zelfportret van een vrouw die haar broodheer adoreert («geniaal») en doodsbang voor hem is: je ziet dat veel bij honden, maar ook heksen kennen dus hun heksenmeester.

Recent zat ze bij Karel van de Graaf inzake het verschijnsel dat je, zonder enig talent, beroemd kunt worden door je te laten opsluiten en ten overstaan van miljoenen aan je kont te krabben. Zij zag dat toch anders: «haar» BB-bewoners zijn «helden» (verliefd keek ze naar een meisje dat beroemd werd door maanden het verwende nest te zijn dat ze was en de eerste non-porno-wip voor camera’s te maken) en haar programma is «meesterlijk». Wetenschapper Jaap van Ginneken vergeleek daarop Big Brother met «minimal music»: schijnbaar hetzelfde blijvend maar toch steeds anders. Ze straalde, opgenomen in de hemel van Steve Reich en Philip Glass. Ook in Portugal is «het» gedaan onder een dekbed en daar zei een vrouw tegen een man dat hij terug moest naar de hoer die hem baarde. Waarop hij een karatetrap uitdeelde en Bekende Portugees werd.

Dit laat «ons» BB graag tussendoor zien («erg hè?») omdat de eigen versie diepsaai is: twee egomaniakken zijn eruit, de rest is braaf. Zij zijn niet het spook. Dat zijn de uitbaters van deze peepshow. Die een neurotisch geitje op hun «bewoners» loslaten, dat wegens publieksprotest weer weghalen en de BB'ers dan verwijten dat ze de «liefde tussen mens en dier geen gestalte geven». Want Hummie en John strijden voor een betere wereld.