Tien maal twee is twintig

Toevallig sprak ik even met Hans Wolfert, die onlangs voor zevenhonderd miljoen het hoofdstedelijke kabelnet heeft overgenomen omdat de gemeente Amsterdam weer eens met een gat in de begroting zat.

Die man is dus in principe een genadeloze kapitalist, die kan beslissen welke zin en onzin ons ’s avonds wordt voorgezet. In werkelijkheid bleek het een aardig, ironisch personage te zijn, die beloofde ons, zo gauw het beschikbaar was, op een echt cultuurkanaal te tracteren, want een aardig toneelstuk of een smakelijke opera, nee, zoiets heeft op het vaderlandse matglas nog steeds zeldzaamheidswaarde.
Ondanks de zesentwintig netten die ons in Amsterdam ter beschikking staan. Het is een ongeëvenaarde luxe. Dit basispakket wordt vanaf 1 oktober bovendien verrijkt met een pluspakket, dat als voornaamste attractie het nieuwe kanaal Sport7 heeft. Daar kon die Wolfert niet al te ironisch over doen, want het is een kapitaalkrachtige klant. Niettemin maakte hij de indruk verre van onder de indruk te zijn van datgene wat sportminnend Nederland tot dusverre wordt voorgeschoteld, want dat valt, sportlievend geformuleerd, tot dusverre alleen maar shit te noemen.
Uit louter weerzin tegen de verphilishaving van de sportindustrie heb ik mij inmiddels tot mijn eigen verbazing tot Mart Smeets bekeerd, die vergeleken met de door de firma Staatsen & Co ingehuurde randdebielen het toonbeeld van beschaving, integriteit en goede smaak moet worden genoemd. Inmiddels zap ik, door professionele nieuwsgierigheid gedreven, wel eens langs kanaal 49, waar ik dat Sport7 heb geparkeerd, om tot mijn innige tevredenheid te merken dat het altijd misgaat. Is het geluid niet uitgevallen, dan staat wel het beeld op zijn kop of wordt de schreeuwlelijk-van-dienst beschonken de studio uitgedragen.
En programmatisch is het al helemaal een grote puinhoop. ‘In de wekelijkse sportshow Sport & Beeld staat de mens achter de sporter centraal.’ 'Elke werkdag om 18.50 uur brengt Sport7 een sportief spel. Twee deelnemers krijgen sportfoto’s te zien en aan de hand van een aanwijzing moet geraden worden op welke plaats van de foto de bal zich bevindt.’ 'Voor het programma Sportflaters is Sport7 op zoek naar leuke, komische en gekke flaters van u en uw vrienden, familie en kennissen. Bent u er toevallig in geslaagd zo'n grappig moment op video vast te leggen, dan kunt u uw band sturen naar Sportflaters.’
Is het niet heerlijk? Niet alleen moet je voor die grappemakerij extra in de buidel tasten, er wordt zelfs van je verwacht dat je het een en ander eigenhandig in elkander probeert te knutselen. Ad 20 gulden per maand.
Nee, een burgermanskapitaal is dat niet, maar het is wel tien maal meer dan de twee gulden ('de prijs van een half pakje sigaretten’) waarover oorspronkelijk werd gesproken. Deze vertienvoudiging, begrijp ik van A2000-directeur Wolfert, is terug te voeren op de exrtra’s die worden geboden: Chinees karate en vieze filmpjes in de nachtelijke uren.
Hoe dit soort prijsopdrijving in Wolvega en Uithuizermeden zal uitpakken, durf ik niet te voorspellen. Maar in 'slands hoofdstad wordt dat Sport7 een ware catastrofe, dat weet ik zeker, want Amsterdammers laten zich niet graag bedonderen.