Goedemorgen allemaal. Goedemorgen. Als jullie geen bezwaar hebben wou ik vandaag beginnen met de nabespreking en de planning en dan doen we straks het personeelsbeleid, geen bezwaar? Nee, ik niet. Nee, ik ook niet. Jij bezwaar? Nee, ik ook niet. Niemand bezwaar, oké daar gaan we. De kritieken over Hopper en Beatrix waren vernietigend: we gooien de kunst te grabbel, we zijn popiejopie, we hebben geen ideeën, we verkwanselen de traditie, ik heb hier de persmap, jullie moeten het straks maar lezen. We moeten maar eens overleggen over de nabije toekomst. Ja, je hebt gelijk, straks komt Kamagurka bij ons, ik zie de koppen al voor me: Nepschilderijen van Kamagurka, Holle Conceptkunst, Stedelijk Museum Meelijwekkend. Het zou goed zijn als we met een paar nieuwe ideeën komen, vinden jullie niet? Ja, je hebt gelijk, nieuwe ideeën. Laten we dan die allochtonententoonstelling maar gelijk afblazen. Die kan best doorgaan als ze maar echt allochtone kunst maken, dus niet allochtone kunst die toch autochtoon is, bedoel ik. Precies.

Ik heb wel een idee. Wie, jij? Ja, ik. We moeten tentoonstellingen gaan maken waar geen bezoekers komen. Hoe bedoel je? Nou, ik bedoel, de slechtst bezochte tentoonstellingen van Nederland. Dat het zo erg is dat er niemand komt, bedoel je dat? Ja, want dan lopen we weer voorop, de avant-garde daar kwam in het begin ook niemand. Dus bijvoorbeeld het hele museum in een park veranderen. Nee, dat bedoel ik niet, dan zou het stormlopen, dat is juist niet de bedoeling, ik bedoel dat het echt zo erg is dat er geen kip komt kijken, dat het helemaal buiten de Tijdgeest valt. Ja, ik snap wat je bedoelt, we moeten op zoek gaan naar de Nieuwe Tijdgeest. Ja, dat bedoel ik, de Nieuwe Tijdgeest is er nog niet, dus daar komt niemand op af. Dus als er niemand komt, dan hebben we de Nieuwe Tijdgeest? Ja, dat bedoel ik. En dan kunnen we dus later zeggen dat we de Tijdgeest al hadden? Ja, dan hebben we het later helemaal gemaakt. Net als met Cobra. Ja, pas later was dat goed, weet je nog wel, dankzij ons. Aha, zo bedoel je, dat de geschiedenis oordeelt en dan werken wij dus op dat oordeel vooruit. Precies. Maar geef nou eens een voorbeeld. Dat je kunstenaars foto’s van hun moeders laat tentoonstellen. Nee, dat is niks, dat is helemaal de Oude Tijdgeest, dan gaat het stormlopen en dat willen we juist niet meer. Ik weet het: we zetten overal kantoormeubelen neer. Dat is ook niks. Nee dat is niks. Waarom is dat niks? Omdat het dan stormloopt man, snap dat toch, dat is een waanzinnig goed concept, helemaal van deze tijd, dus dan is het fout. O ja, ik moet nog even aan het idee van de Nieuwe Tijdgeest wennen, dat die er nog niet is, bedoel ik. Oké, ik vind het een goed idee, voor de volgende keer bedenken we allemaal vijf plannen voor tentoonstellingen waar niemand komt en daaruit kiezen we. Maar dan nu Kamagurka. Hoe is het met de catalogus?