Tijdschrift

Oké mannen. En vrouwen. Nu gaan we spijkers met knopen hakken. Is er al een doelgroep?

Een doelgroep?
Een doelgroep. Geen literair tijdschrift zonder doelgroep. De mensen hebben niks aan een nieuw blad dat geen doelgroep heeft. Dus kom maar op.
We dachten aan lesbische allochtone vrouwen onder de zeventien. Dat biedt subsidiegewijs de meeste mogelijkheden. Komend jaar heeft het Fonds de geldkraan dichtgedraaid voor minstens drie tijdschriften, dus er komen nieuwe kansen voor nieuwe bladen. Dat zijn wij dus, dacht ik.
Heel goed gedacht. Hoe vaak verschijnen we?
We denken aan minstens vijf keer per jaar. Dan zit je in de categorie Nieuw maar Betrouwbaar en dan kun je na twee jaar, als alles goed gaat, een financiële ondersteuning krijgen van de Stichting. Dat is toch al gauw zo'n 73 gulden per nummer.
Per exemplaar, bedoel je.
Nee, per nummer. Maar dat is toch mooi meegenomen.
Oké, en hoe zit het dan met eventuele sponsoring?
Als we naar het Fonds en de Stichting gaan, dan kunnen we ons niet laten sponsoren. Of het een óf het ander.
En liever subsidie dus?
Liever subsidie.
Advertenties mag wel?
Ja, dat mag.
Hebben we al een afdeling Advertentiewerving en Publiciteit?
Nog niet. Zit nog in de pijpleiding. Maar we dachten dat Jan- Jongen dat kon doen. Die zit bij Marketing, weet je wel?
Marketing?
Ja, die doen alle public relations en contacten met de pers en zo.
Moeten we daar niet een aparte medewerker voor hebben? Een leuk meisje liefst?
Misschien wel. Moet ik even kijken of er op de begroting nog een gaatje is.
Begroting?
Yep. Ons BEP ligt nu op negentienhonderddrieëntachtig.
BEP? Wie is BEP?
Het Break Even Point. Het Break Even Point is het aantal exemplaren dat je moet verkopen om uit de kosten te komen. Dan draai je quitte, dus.
En de planning?
Qua timing dachten we eraan om het tijdschrift komend voorjaar in de markt te zetten. We hebben mooie plannen voor een publiciteitsoffensief. Daar vertelt Jan-Jurk je straks alles over. In de PR-Plannings Vergadering.
Wat gaan we publiceren? In ons tijdschrift? Hét tijdschrift, bedoel ik.
We dachten aan essays en interviews. Over literatuur, en met schrijvers.
Ja ja. Wat dan? Wie dan?
Interessante schrijvers. Connie Palmen. Adriaan van Dis. Esther Jansma. Lulu Wang. Elle Eggels.
Yvonne Keuls?
Yvonne Keuls. Yvonne Kroonenberg. Yvonne Kok. Yvonne Kramer.
Yvonne Kuitenbrouwer?
Als jij dat wilt.
Hoe denkt de doelgroep daar over?
Zit goed. Uit onderzoek blijkt dat de lezers van ons literair tijdschrift vooral lezeressen zullen zijn, die houden van boeken over vrouwen en kinderen en moeders.
Isabel Allende.
Heeft al een abonnement.
Marianne Frederiksson.
Yep.
Nou, leuk hoor, allemaal.
Het is gewoon een interessante uitdaging. Gat in de markt, en daar dan in springen. Toffe job. Net computers verkopen, als het ware. In wezen is literatuur software.