Online biobrandstof voor zeeschepen

‘Tony Chocolonely vaart al met onze biofuel’

Met het GoodShipping-platform van Astrid Sonneveld (26) kunnen zeeschepen sinds kort milieuvriendelijke stookolie tanken. ‘We concurreren met stookolie van vijftien cent per liter.’

‘Ik kom uit Rotterdam, mijn moeder werkte bij de haven, zo kwam ik met de scheepvaart in aanraking.’ Astrid Sonneveld studeerde aan de TU Delft technische bedrijfskunde en maritieme bedrijfsvoering. Tijdens haar studie kwam ze in aanraking met GoodFuels, een jong bedrijf dat fossiele brandstof door biobrandstof wilde vervangen. ‘Waarom is er nog zo weinig duurzame innovatie in deze sector?’ vroeg ze zich af. ‘Waarom weten zo weinig mensen dat tachtig procent van onze goederen met vervuilende schepen wordt binnengebracht?’ Sonneveld besloot een vergroening van de scheepvaart in gang te zetten, samen met Isabel Welten en Guido Levie, door de verkrijgbaarheid van biofuel te vergroten.

De scheepvaart gebruikt de meest vervuilende brandstoffen ter wereld en de uitstoot van CO2 door de sector blijft maar stijgen. ‘Zeeschepen varen momenteel op het afvoerputje van de olie. Doordat andere sectoren vergroenen en meer zuivere brandstof gebruiken heeft de maritieme sector de meest vieze olie, de motoren van de schepen verbranden namelijk echt álles. Ze hoeven ook aan veel minder eisen te voldoen.’

Small rc20180511 astrid sonneveld 02

Alternatieven zijn mogelijk, maar in havens zelden voorhanden. De basis van de brandstof van GoodFuels wordt gevormd door afvalstromen als frituurvet, papier en pulp, overblijfselen van hars uit bossen in Scandinavië omgezet in brandstof, vertelt Sonneveld in haar kantoor boven in de oude natuur- en sterrenkundefaculteit van de Vrije Universiteit in Amsterdam. ‘We zijn heel erg kieskeurig als het aankomt op welke afvalstromen we gebruiken voor onze brandstof. Het moet ook betaalbaar zijn voor de cargo-schipper, maar we willen geen tricky fuels zoals palmolie gebruiken.’

GoodFuels richtte zich in eerste instantie vooral op territoriale wateren in en rondom de Noordzee, de baggeraars en een aantal vrachtschepen. ‘Ik wilde het groter maken’, zegt Sonneveld, ‘want de meeste vervuiling speelt zich af in niemandsland, het diepzeesegment waar niemand controle over heeft en waar niemand zich verantwoordelijk voelt voor de zee. Hier is de verandering het allermoeilijkst. Soms voel ik me het kleine meisje in die heel grote scheepvaartwereld waar nog zo veel moet gebeuren. De grootste uitdaging in de energietransitie is de verslaving van goedkope stookolie van 0,15 cent per liter te lijf gaan en mensen zo ver krijgen er iets meer voor te gaan betalen. Daar ligt mijn uitdaging: uitleggen waarom die paar cent nodig is. Op dit moment zijn wij de enigen die bezig zijn een alternatief te bieden voor fossiele brandstof in de scheepvaart.’

In het door Sonneveld ontwikkelde online-platform GoodShipping kunnen scheepseigenaren aangeven hoeveel biobrandstof ze willen bijstoken. Het programma geeft dan aan hoeveel extra dat kost, hoeveel CO2 het bespaart en waar de brandstof getankt kan worden. ‘Eenmaal getankt, krijgt de vervoerder een certificaat waarmee naar de klant kan worden aangegeven waarom de brandstofprijs hoger ligt.’

Het chocolademerk Tony Chocolonely maakt als een van de eerste grote bedrijven sinds kort gebruik van GoodShipping. ‘Ze importeren hun bonen uit Afrika naar Europa en exporteren weer naar een andere markt’, zegt Sonneveld, ‘en ze wilden inspraak hebben over de olie die door de vrachtschepen wordt gebruikt. Vanuit aparte opslagtanks bij een tankstation wordt de gewone stookolie aangevuld met onze biofuel. Dat kost Tony Chocolonely wat extra, maar dat hebben ze er graag voor over.’