Groen

Trein

Langs de spoordijk tussen Anna Paulowna en Den Helder-Zuid staan honderden narcissen. Het is of je er door een gecultiveerd landschap rijdt, alsof iemand ooit op die en die plek een paar narcissenbollen in de grond heeft gestopt. Dat is natuurlijk niet zo. Bollenrapers die in de zomer, als het land stuift en het brood met cola of sinas weggespoeld moet worden, zich vervelen als ze op het kopeind van een stuk land zitten te eten en spoelen, gooien bollen over de sloot. Als het goeie bollenrapers zijn, trouw aan hun tijdelijke baas, zullen dat slechte bollen zijn. Soms zit er misschien ook wel een goeie bol bij, en denken ze: wat maakt het allemaal uit, er zijn hier duizenden bollen te rapen. Die bollen raken de grond in en ze vermeerderen zich. Het komt dus voor dat er op het land uitsluitend tulpen te zien zijn, terwijl langs die spoordijk de narcissen net uitgebloeid raken, en dan krijgen treinreizigers nog meer het idee dat de narcissen er met opzet gepoot zijn. Dat iemand moedwillig, om de dag wat op te fleuren, bollen in de grond gestopt heeft.
Toen ik terugspoorde, keek ik ook voorbij Anna Paulowna goed naar buiten. Overal waren voorjaarsbloeiers te zien. In houtwallen langs nieuwbouwwijken, voor reclameborden rondom voetbalvelden, langs sloten en vaarten. Onlangs vertelde iemand me dat ze stiekem plantjes aan de voet van bomen in haar straat zette, dat ze dat ‘gezellig’ vond staan. Zo vindt er natuurlijk de hele tijd in het hele land guerrillatuinieren plaats: in het geniep worden overtollige bollen in openbare grond gestopt, uit de achtertuin verwijderde vaste planten of struiken (omdat het ‘zielig’ is om ze weg te gooien) in gemeenteplantsoenen gezet.
En dat alles gebeurt vooral ter vermaak van treinreizigers, want wie poot er dingen langs de snelweg? Niemand natuurlijk, dat is veel te gevaarlijk. Treinreizigers zien die ene hemelsleutel in het bos staan, die ene skimmia in een verder saaie windsingel, een kluit sneeuwklokjes in de strook gras achter een bedrijfspand. Automobilisten zien niks. (Deze column is mede mogelijk gemaakt door de Openbaar Vervoer-lobby.)