Sport

Truck

Op bergen en in dalen, ja overal is sport. Desondanks moet je, net zoals in het geval van God, die immers ook alomtegenwoordig is, af en toe goed kijken om het ook echt te zien. Maar de moeite loont. Dan kan er zomaar een wereld voor je opengaan. Een wereld waarin ook Nederland een vooraanstaande rol speelt, in de persoon van Hans Stacey.
Hans ‘Keessie’ Stacey is een van de grote kanshebbers om de editie 2009 te winnen in zijn tak van sport. Het is een discipline die niet veel aandacht krijgt in de media, ten onrechte, want het is een minstens even boeiende sport als curling of korfbal. Bovendien wordt hij beoefend door stoere mannen. Het is geen sport voor mietjes, en die doen dan ook niet mee. Het soort man dat hier de hoogste ogen gooit, kennen we allemaal. Hij is groot, breed en gespierd. Een vierkante kop, vaak, een zelfverzekerde blik (Wie maakt mij wat? Nou, ik niet hoor, meneer), onverschrokken, vaak een of meer tatoeages, een geruit overhemd van het houthakkerssoort, petje, cowboylaarzen – het type vrachtwagenchauffeur, zullen we maar zeggen.
En dat zijn ze ook. Het zijn vrachtwagenchauffeurs, of truckchauffeurs, die de rallysport bedrijven en meedoen aan de grootste rally van de wereld, de Dakar Rally. Vroeger heette dat Parijs-Dakar en toen ging het van Parijs naar Dakar, maar om geopolitieke redenen als moordpartijen en ontvoeringen is het verplaatst. Dit jaar wordt er gereden in Argentinië en Chili.
‘Dakar’ is de ultieme rally. Twee slopende weken in de Argentijnse en Chileense woestenij. Een monstertocht, vol verzengende hitte en ijle lucht.
Hans Stacey kan wel eens gaan winnen bij de trucks, dat is de klasse waarin hij uitkomt. De Brabander won twee jaar geleden al bij de trucks. In 2006 werd hij tweede. En dit jaar doet hij niet voor minder dan de eerste plaats.
Stacey, oliehandelaar te Best, zei in de krant dat hij zich goed voorbereidt op deze zware race: ‘Eigenlijk ben je het hele jaar door al aan het opbouwen voor de wedstrijd, want ik wil maximaal aan de start staan.’ Hij rijdt in een MAN-truck.
Ook Jos ‘Geen’ Punt, slachter te Vlodrop, kan het podium halen. Hij rijdt in een DAF, opgevoerd en uitgevijld, en voor hem is er niets mooier dan het brullen van een goeie motor, zegt hij: ‘Voor mij is er niets mooier dan het brullen van een goede motor. Al die paardenkrachten, terwijl ik helemaal niet van paarden hou. Machtig.’
Misschien is een plaats bij de eerste zes ook weggelegd voor Hennie ‘Grote’ Hoop, veevervoerder te Berkel en Rodenrijs.
Dan is er nog Jopie ‘Dikkie’ Dik, vetveredelaar te Rosmalen-Binnen, die eveneens optimaal geprepareerd aan de start zal verschijnen: ‘Wij gaan ons voorbereiden via hoogtetraining in Oostenrijk. Ik voel me beter dan ooit tevoren en we hebben een goede truck.’
Een outsider met kansen is Peter ‘Hellend’ Vlak, zaaduienteler te Baarle-Nassau. En hou ook Harrie ‘De Neus’ Fluit, zelfstandig ondernemer te Helmond, en Hank ‘Voor Dank’ de Groot in de gaten.
Het zijn onze helden van Dakar. Ze trainen het hele jaar. In die grote trucks. Als een keizer zitten ze dag in, dag uit in hun cabine, hoog verheven boven het gewone volk in die Hondaatjes. De truck is toch het hoogtepunt van wat de menselijke beschaving heeft voortgebracht. Vooral als er heel veel koplampen en spoilers op zitten en zo’n stoomfluit die op oude treinen zat.
Truckers rijden vaak met z’n tweeën, naast elkaar voorin. Dan hebben ze gele kentekenplaten tegen de voorruit staan waar hun naam op staat. ‘Gerry’ voor de chauffeur. ‘Volkert’ voor de bijrijder. In het midden, tussen hen in, een derde nummerbord met ‘Lekker Wijf’, dat dan in tweedimensionale vorm alvast tegen het plafond is geplakt, vier kleine gaatjes in haar taille waar de nietjes hebben gezeten.
Alles staat in dienst van Dakar. Het is namelijk niet alleen maar snel en goed rijden, maar het moet ook fysiek allemaal kloppen, wat betekent gezond eten en op tijd je rust pakken. Alcohol is uit den boze. Krachttraining, conditietraining. En speciale blaascoördinatie-oefeningen. Want Hans Stacey vertelt dat hij tijdens de tochten het plassen probeert te vermijden. Dat kost te veel tijd.
Dat bewijst nog maar eens dat het topsport is. Eén plas kan het verschil betekenen tussen winst of verlies. In elke serieuze duursport is de Plas een cruciaal onderdeel, ook in de truckrallysport.
Als we voortaan door een vrachtwagen worden gehinderd op de snelweg denken we dus nooit meer iets onaardigs, maar we hebben respect voor de atleet achter het stuur, die hoogstwaarschijnlijk strak aan het trainen is. We steken onze duim op, playbacken ‘toi-toi-toi’ en zwaaien ten slotte, naar Harro ‘In de Sloot’ van der Wal, sloper te Stamproy.