Mattijs van de Woerd (links) en Manuel Nuñez Camelino in De vernuftige edelman Don Quichot van La Mancha © Bart Grietens

Een onverwacht gevolg van de post-coronaperiode is dat er nu veel voorstellingen uitkomen die twee of drie jaar extra konden rijpen en waarin daardoor veel te veel ideeën zijn opgestapeld. Dat geeft spannende, fraaie, veelkleurige, maar soms moeilijk te volgen voorstellingen.

Zo ook De vernuftige edelman Don Quichot van La Mancha, een splinternieuwe opera van Opera2day uit Den Haag, dat vijf jaar geleden al een beeldschone ‘nieuwe’ Vivaldi-opera maakte, samen met twee Italianen: componist Vanni Moretto en librettist Stefano Simone Pintor. Die maken samen nu de nieuwe opera over de fantasierijke edelman, een groots spektakel op een Engelstalig libretto (met veel Spaans en andere talen erdoorheen) dat Don Quichot als uitgangspunt neemt, niet een enkel verhaal eruit.

La Mancha is hier een groot, multinationaal bedrijf. Don Quichot (een geweldig spelende en zingende bariton Mattijs van de Woerd) is daar het hoofd van en hij verveelt zich zo erg dat hij een nieuwe persoonlijkheid voor zichzelf fantaseert; een dolende ridder die overal het onrecht wil bestrijden. Hij kiest ene Miguel, een slungelige archivaris (de goede Argentijnse tenor Manuel Núñez Carmelino) als zijn Sancho Panza. Op twee bureaustoelen als paarden gaan ze tekeer in alle afdelingen van het bedrijf om daar in de poetsvrouw een Dulcinea te vinden (sopraan Alena Dantcheva) en in een worstjesverkoper de koning van een afgelegen rijk (tenor Massimo Altieri). We zien nog een menigte aan andere avonturen; door het af en aan schuiven van archiefkasten, boekenkasten en andere rekwisieten. Het decor van Herbert Janse is eenvoudig maar heel doeltreffend. Alleen, gaat het ook ergens over?

Dat wordt pas duidelijk in het tweede deel, als Don Quichot versuft is opgesloten in een bejaardenhuis en weer tot leven wordt gewekt door zijn vroegere lansknecht die hem nodig heeft omdat hij goede sier maakt met het boek over zijn avonturen. Sancho Panza is nu weer Miguel, en wel Miguel de Cervantes, de schrijver van Don Quichot. Maar waarom draait het allemaal? Om de schrijver, om de dolende ridder, om zijn schildknaap of uiteindelijk om de lezer die het met zijn eigen fantasie moet kunnen invullen? Don Quichot zegt op het laatst dat al die fantasie maar onzin is; de werkelijkheid is spannend genoeg.

Nou nee, deze opera bewijst het tegendeel, met fantastische, soms zuiver middeleeuwse muziek, prachtig spel en mooie zang. Met twee door elkaar gemengde orkesten: het moderne New European Ensemble en het authentiek middeleeuwse La Fonte Musica, bijeengehouden door dirigent Hernán Schvartzman en regisseur Stefano Simone Pintor. Ingewikkeld, maar zeer aangenaam ingewikkeld.

De vernuftige edelmanDon Quichot van La Mancha van Opera2day is op 9 februari te zien in Carré in Amsterdam en reist t/m 18 maart door Nederland.