
Maar ik heb al tijden niet zo reikhalzend uitgekeken naar iets nieuws als naar Westworld, een hbo-serie met onder anderen Anthony Hopkins, over een high-techpretpark in de Verenigde Staten waar bezoekers in virtual reality het verleden kunnen ervaren. Dat verleden is het Wilde Westen, zo verraadt de trailer, die het op zichzelf al waard is om meermaals bekeken te worden. Helaas is de release uitgesteld tot begin 2016.

In de tussentijd komt gelukkig de film Carol uit (waarschijnlijk rond november), van regisseur Todd Haynes. Het is een bewerking van de roman The Price of Salt van Patricia Highsmith. Haar broeierige werk doet het doorgaans beter op papier, maar Haynes’ film was een favoriet in Cannes. Kate Blanchett zet haar diepste stem en kwetsbaarste blikken in voor de vertolking van de getrouwde Carol, die in de homofobe jaren vijftig een affaire begint met een jongere vrouw (Rooney Mara). De beelden die ik gezien heb beloven Mad Men-achtig oogstrelend melodrama in kalm tempo met veel gevoel voor de cultwaarde van de roman. En dat fijne, intelligente acteerwerk van Blanchett, natuurlijk.
Verder is vanaf december het tweede seizoen te zien van de Amazon-serie Transparent, waarin Jeffrey Tambor figureert als de net-uit-de-kast transgender Maura ‘Morton’ Pfefferman. Tambor kreeg een Emmy voor de rol, maar de cast die zijn uit elkaar gevallen, joodse gezin speelt is minstens even indrukwekkend. Transparent behoort tot de zeldzame hedendaagse Amerikaanse sitcoms die niet doorslaan in scherpe meligheid. De serie is even slim en grappig als ontroerend en eigenzinnig. Vooral Gaby Hoffman is memorabel als de briljante maar richtingloze dertiger Ali, de jongste uit het nest, die vanuit een al te echt verlangen voortdurend valse intimiteit aangaat.
Beeld: (1) Cate Blanchett als Carol in de gelijknamige film, regie Todd Haynes (Cinemien / Film inc.); (2) Westworld, serie over een high-techpretpark in de VS (HBO)