Tentoonstelling

Verlokkelijke media

Tentoonstelling De verleiding

Zoals veel musea doet ook het voormalige Postmuseum in Den Haag moeite om het stoffige imago af te schudden, en probeert met een tentoonstelling over het hedendaagse verleidingsspel de jeugd binnen te lokken. Het onderwerp zal middelbare scholieren vast warm maken voor een museumbezoek, moeten radeloze museologen hebben gedacht. Zelfs de ‘moeilijke groep’ – allochtone jongeren – zou ermee over de drempel getrokken kunnen worden. Het zal de bezoeker van het PTT Bedrijfsmuseum, sinds 1999 Museum voor Communicatie, dan ook niet verbazen dat de tentoonstelling De verleiding uiterst kindvriendelijk oogt. De billboards met hippe slogans, computers voor interactieve polls en video-installaties met blèrende muziek zijn niet van de lucht (wie beweert dat nieuwe media belangrijk zijn kan maar beter zelf een heel arsenaal aan communicatietechnologie inzetten), maar dat levert ondanks het naar puberaal gegiechel neigende onderwerp een afwisselende, amusante en bij vlagen interessante expositie op.

Het thema van de verleiding komt bijvoorbeeld niet alleen via flitsende multimedia maar ook in traditionele kunstvormen als fotografie en kleding aan de orde. De foto’s die Carel van Hees maakte van Rotterdamse jongeren in hun vrije tijd verdienen een expositie op zichzelf, en de lingerie van de Iraans-Nederlandse Roshanak Parizadeh doet niet onder voor die van Marlies Dekkers. De foto’s en kleding maken deel uit van een gang met cubicles waarin ook ingelijste schetsontwerpen van Fokke & Sukke-strips hangen. Een levensgrote Barbiepop, die Sjoerd Didden in 2000 maakte op basis van een Barbiepop uit 1962, blijkt verrassend genoeg al evenzeer museumfähig. En de röntgenfoto van de ribbenkast van Kathie Jung, wier tailleomvang door het decennialang dragen van korsetten bijna halveerde, is een ingetogen, simpel beeld dat op verbluffend krachtige en originele manier duidelijk maakt wat schoonheidsidealen met een mens kunnen doen. Het contrasteert oogverblindend met een selectie van de bizarre sieraden die de verleidende mens ter beschikking staan, zoals een mobiele telefoon met _bling-_uitstraling van Samsung en een penispiercing gemaakt door Tattoo Bob.

De tentoonstelling combineert moeiteloos high culture met bezienswaardige accessoires van het hedendaagse straatleven. Een 3d-animatie van Kirsten Geisler, waarin een griezelig perfecte vrouw over een virtuele catwalk heupwiegt, wordt des te beklemmender omdat ze wordt geflankeerd door de media die ons dagelijks van iconen van schoonheid voorzien: de voorkanten van glossy tijdschriften, kaften van Bouquetromannetjes, reclamespotjes voor bodylotions en huidverzorgingsproducten. De stralende vrouwenfiguren die deze media domineren, onderstrepen het belang van de kritische inzet van Geislers werk. Dat de tentoonstelling als geheel wat al te nadrukkelijk gericht is op jongeren (en dus een hoop lawaai met zich meebrengt) is dan best door de vingers te zien.

De verleiding, Museum voor Communicatie, Den Haag, tot en met 31 december

site: www.muscom.nl/home