Film: ‘Shirley’ & ‘Kajillionaire’

Verweven levens

Elisabeth Moss als Shirley Jackson en Odessa Young als Rose Nemser in Shirley © September Film

Soms is er een film die op de een of andere manier aan je ontsnapt. Twee jaar geleden was er geen film die ik liever wilde zien dan Madeline’s Madeline van Josephine Decker, waarin een toneelperformance doorsijpelt in de realiteit, of omgekeerd, en over de levens van drie vrouwen – een moeder, een dochter en een regisseur – die langzamerhand met elkaar verweven raken. Steeds was de film me te snel af. Net te laat hoorde ik van een vertoning, net te laat was ik in Londen waar hij net in de bioscopen had gedraaid.

Evan Rachel Wood, Debra Winger en Richard Jenkins in Kajillionaire © Matt Kennedy / Focus Features

Inmiddels heeft Decker een nieuwe film af, een met grote namen en juichende recensies, en deze keer zal hij wél een reguliere release krijgen in Nederland. Shirley vertelt over Shirley Jackson (1916-1965), schrijver van onder meer de horrorklassieker The Haunting of Hill House en het befaamde (dan wel notoire) korte verhaal ‘The Lottery’ – maar een biopic is het niet. In de film, die zich afspeelt in 1950, zien we hoe het leven van Jackson en haar echtgenoot verstoord wordt wanneer een jong echtpaar tijdelijk bij hen intrekt. Net als in Madeline’s Madeline wordt de grens tussen echt en niet echt steeds diffuser, en ook hier raken de levens van de jonge echtgenote en de oudere schrijfster steeds meer met elkaar verstrikt.

In Madeline’s Madeline werd een van de hoofdrollen gespeeld door Miranda July, die zelf ook filmmaker is – alsook kunstenaar, schrijver en muzikant. En ook July heeft inmiddels een nieuwe film af, Kajillionaire, haar bijdrage aan het genre van de ‘con movie’, de oplichtersfilm. Het is, afgaande op de trailer, een film waarin ze op vertrouwd uitzinnige wijze vertelt over een gezin van oddball zwendelaars, die een opportunistische jonge vrouw ontmoeten. Ook dit verhaal belooft iets te zeggen over een realiteit die niet gewoon is maar wordt opgevoerd – een thema dat trouwens niet alleen hedendaagse vrouwelijke filmmakers maar ook veel hedendaagse vrouwelijke schrijvers lijkt bezig te houden. (De Amerikaanse Catherine Lacey en Niña Weijers come to mind.)

Madeline’s Madeline heb ik nog steeds niet gezien.


Shirley is te zien vanaf 17 september; Kajillionaire is te zien vanaf 8 oktober