Film: A Simple Life

Voor iedereen

Medium film a simple life

Een extra laag in het verhaal in A Simple Life van Ann Hui betreft de verschijning van legendarische acteurs en regisseurs uit het laatste gouden tijdperk van de cinema van Hongkong, circa eind jaren tachtig. Ze zijn makkelijk herkenbaar: de nog altijd onwaarschijnlijk aantrekkelijke Andy Lau, ster van actiefilms en romantische komedies, de coole Tsui Hark met zonnebril op, regisseur van martial-artsklassiekers, en de gezellig dikke Sammo Hung, acteur in en regisseur van kungfufilms met een komisch karakter.

De verwijzingen naar deze ‘echte mensen’ maken vervolgens plaats voor het hoofd­verhaal in A Simple Life: Lau in de rol van Roger, een producent die met de genoemde collega’s aan een film werkt en die ’s avonds alleen naar huis gaat, waar hij wordt verzorgd door Ah Tao (Deanie Ip), een vrouw van middelbare leeftijd die al jaren huishoudster is in dienst van Rogers familie. Wanneer Ah Tao een hersenbloeding krijgt voelt Roger zich genoodzaakt voor haar te zorgen. Hun relatie vormt de kern van een film waarin regisseur Hui zware thema’s rond herinnering en verlies met stijl en humor uitwerkt.

In besprekingen van A Simple Life valt weinig tot niets te lezen over de gastoptredens van Hark en Hung en later in de film zelfs van de oude producent Raymond Chow, die als oprichter van de studio Golden Harvest geldt als een van de grote namen in de geschiedenis van de populaire Chinese cinema. Dat is vreemd, want Hui wil met deze verwijzingen duidelijk iets zeggen. Zelf stond ze nooit midden in de Hongkongse mainstream. Ze begon als assistente voor King Hu, die artistieke martial-artsfilms maakte, maar ging daarna in de televisiewereld aan de slag. In 2008 werd zij de grote winnaar bij de Hong Kong Film Awards met haar intieme film The Way We Are. Haar films werden nooit breed gedistribueerd. Toch is het denkbaar dat Ann Hui door de verschijning van Hark, Hung en Chow in A Simple Life juist hulde wil brengen aan een soort cinema waar zij nooit echt deel van kon of wilde uitmaken.

Dat laatste past bij het lot van het hoofd­personage in haar film: Ah Tao, een vrouw die zich terugkijkend realiseert dat ze altijd aan de periferie van het leven stond. Als werkster zorgde ze voor Roger en zijn broertjes en zusjes, maar een moeder was ze nooit. Het huis waarin ze werkte kende ze als geen ander, maar eigen bezittingen had ze nooit. Wat voor leven had ze dan, wat blijft er voor haar over nu ze zich in een tehuis bevindt omringd door oude, zieke mensen die eveneens niets en niemand hebben?

Ook Roger kampt met vragen waarop hij niet snel antwoorden vindt. Hij is een beroemde filmproducent, maar in het dagelijks leven herkent bijna niemand hem. Men denkt dat hij klusjesman of taxichauffeur is. Na Ah Tao’s hersenbloeding weet hij niet echt hoe hij verder moet leven. In een prachtige scène zit hij ’s avonds alleen thuis maar voor zich uit te staren. Ook als zijn moeder uit Amerika op bezoek komt lijkt Roger verloren zonder Ah Tao.

A Simple Life is een studie in eenvoud van vorm, een sober gedraaide en vooral door de statige Ip uitstekend geacteerde film. Het werk straalt ironisch genoeg dezelfde intensiteit en menselijkheid uit die de genrecinema van Hongkong, vooral die uit eind jaren tachtig, zo onweerstaanbaar maakt. Het zijn films voor iedereen, vol herkenbare motieven en personages. Als A Simple Life uiteindelijk over het thema ‘einde’ of de naderende dood gaat, dan blijft de vraag wat Ann Hui hier in haar prachtige film precies laat afsterven.

Te zien vanaf 16 augustus