Film - Out of Love

Vrijen en vechten

Een Amsterdamse regisseur met de wonderlijke naam Paloma Aguilera Valdebenito heeft een fabuleuze film getiteld Out of Love gemaakt.

Medium film

Valdebenito is halverwege de dertig en de vraag luidt onwillekeurig hoeveel van de ellende in haar verhaal ze zelf heeft meegemaakt. Want wat we zien komt echt over: de romantische liefde tussen twee jonge immigranten in een niet nader genoemde Nederlandse stad die overgaat in iets wat je ‘echte liefde’ zou kunnen noemen.

Zo simpel en zo onbeantwoordbaar is de kwestie in deze film: wat is liefde? Het knappe is dat de regisseur de vraag geen moment direct stelt. Want ze weet dat de kijker dat zelf zal doen. Confronterend aan Out of Love is de herkenbaarheid van de situatie waarin de hoofdpersonen terechtkomen. Het is liefde op het eerste gezicht wanneer de mooie Griekse Varya (Naomi Velissariou) de woest aantrekkelijke Russische kok Nikolai (Danil Vorobyev) ontmoet. Ze duiken in bed, de seks is ruig en opwindend, ze kunnen geen genoeg van elkaar krijgen. Zelfs wanneer hij voor haar kookt is het zo ver. Maar opeens is er een duistere vooruitwijzing naar wat komen gaat. Eerst is de situatie hilarisch: terwijl Nik rode pepers hakt kan Varya haar handen niet van hem af houden. Het een leidt tot het ander, waarbij Nik haar overal betast – met peper aan zijn vingers. Vaya schreeuwt het uit van de pijn en rent naar de douche voor wat lafenis.

Langzaam wordt duidelijk dat de romantische liefde tussen Nik en Varya verandert. De opwinding van eerst maakt plaats voor irritatie en teleurstelling en angst en onzekerheid. We zien het gebeuren; net als Nik en Varya kennen we dit verhaal. Twee mensen ervaren voor het eerst de grote, echte liefde.

De regie van Valdebenito is een openbaring: ze houdt de constant bewegende camera dicht bij Nik en Varya, met als afwisseling een stille, observerende blik, bijvoorbeeld wanneer ze in de keuken zijn, of in de kroeg met vrienden waar Nik te veel drinkt en nauwelijks aandacht voor Varya heeft. Haar verdriet blijkt terloops: een close-up van haar ogen, een geforceerde lach, een onzekere slok uit haar glas. Het is Niks verjaardag. Ze wil alleen zijn met hem. Hij doet haar pijn. En zij hem. De vechtpartijen die volgen zijn even erotisch als de seks: vechten en vrijen als logisch gevolg van de liefde. Het is alsof die zo groot is dat ze beiden erdoor worden verzwolgen.

Even zelfverzekerd als de vrouw achter de camera zijn de spelers op de voorgrond. Vorobyev en Velissariou hebben tot nu toe weinig films van belang gedaan, maar hier laten ze álles zien. Ik weet niet precies waar zo’n niveau van authenticiteit aan toe te schrijven valt. Inlevingsvermogen, misschien, of improvisatie. Wellicht hebben beide acteurs net als de regisseur ervaring uit de eerste hand. En is dát de reden waarom je zo ongecontroleerd in dit verhaal wordt getrokken. De droom van de romantische liefde, de nachtmerrie van de echte liefde. En het fatale moment, wanneer deze twee dingen frontaal op elkaar botsen.


Te zien vanaf 11 augustus

Beeld: Nikolai en Varya in Out of Love, regie Paloma Aguilera Valdebenito (Cinemien)