De Nationale Opera

Vrouw-met-de-baard

Medium 2016 17 eliog 112
Eliogabalo © Opéra de Paris / DNO

Het laatste seizoen van Pierre Audi na dertig jaar als directeur van De Nationale Opera biedt een mengeling van nieuw en oud werk, bekend en avontuurlijk, waanzinnig en sereen. Wat te kiezen om aan te bevelen?

Nostalgisch. De eerste opera die ik als jongen van twaalf met mijn oma op zondagmiddag in de Amsterdamse Stadsschouwburg zag was Hoffmanns vertellingen van Jacques Offenbach (1881), een opera die veel beter stand heeft gehouden dan zijn vele operettes en die, met zijn meeslepende muziek, een te vaak verliefde dichter, de zingende pop Olympia, Venetiaanse gondels en een valse mirakeldokter nog altijd favoriet is voor kinderen. Les contes d’Hoffmann is in de regie van nieuwkomer Tobias Kratzer en met dirigent Carlo Rizzi te zien in het Holland Festival 2018.

Vernieuwend. In hetzelfde Holland Festival als tegenstelling ook de splinternieuwe opera van componist George Benjamin (van Written on Skin) en librettist Martin Crimp. Lessons in Love and Violence gaat over een prins die zich tegen zijn moeder keert en zich met zijn vader verzoent in de vergeefse hoop vrede te stichten en een burgeroorlog af te wenden. Regie: Katie Mitchell.

Belangrijk. Regisseur Peter Sellars laat met een zwarte cast opstandige jongeren zien in Mozarts La clemenza di Tito uit 1791. Kan het tonen van vergevingsgezindheid tegenover aanslagplegers actueel zijn in het Trump-tijdperk? Met Teodor Currentzis en MusicAeterna uit Perm.

Veelbelovend. Simon McBurney komt met Stravinsky’s The Rake’s Progress, het verhaal van een verlopen losbol, gebaseerd op achttiende-eeuwse gravures. Dirigent Ivor Bolton en voor het eerst countertenor Andrew Watts als vrouw-met-de-baard.

Waanzinnig. Monteverdi’s leerling Francesco Cavalli schreef in 1667 de opera Eliogabalo over de volstrekt liederlijke en extreme Romeinse keizer Heliogabalus, die tegelijk man en vrouw wilde zijn en een Caligula in het kwadraat. Het mocht niet worden opgevoerd en werd driehonderd jaar later herontdekt door dirigent René Jacobs. Nu in een schitterend en overdadig gestileerde uitvoering, regie Thomas Jolly, muzikale leiding Leonardo Garcia Alarcón.


De kaartverkoop is voor een deel al geopend: dno.nl