TELEVISIE

Vrouw-van

Penoza

In aflevering vijf van Ochtendspits (ontbijttelevisie die van kro naar nieuwkomer wnl, voorheen Wakker Nederland, overging) kregen we politiebeelden van een aanslag op Cor van Hout, ontleend aan de Telegraaf-site (waarmee de omroep, zoals algemeen bekend, geen banden heeft). Misdaadliefhebbers zullen blij zijn met deze bestelverbreding en zelfs langslapers kwamen aan hun trekken dankzij De wereld draait door, dat de poging tot executie ’s avonds ook doorgaf. En ze prompt herhaalde want de pest met politiecamera’s is dat ze niet inzoomen als het spannend wordt, het bloed niet in kleur is en er geen geluidsband onder zit. Zouden ze bij die draaiende wereld wel eens over ethiek praten? Of is de redenering: het is nieuws, al vertoond in Ochtendspits en nog te zien op internet, dus is het onze journalistieke plicht. Dan kunnen we nog heel wat smerigheid verwachten.
Die aanslag-beelden waren helemaal niet nodig voor Van Nieuwkerks gesprek met oud-commissaris Van Riessen over Van Hout, oude en nieuwe misdaad en over de kro-dramaserie Penoza die toevallig ook begint met een afrekening in het milieu. Maar dan wel een geslaagde, gezien het bebloede lichaam van Thomas Acda in de slotscène. Boeven- en boevenvang-tv, echt of fictie, scoort.
Veel middelmaat en erger in dat genre maar de beste dramaseries ooit, Sopranos en The Wire, behoren er ook toe. Oneerlijk Penoza daaraan te meten, maar de eerste aflevering rechtvaardigde dat ik die serie hier eerder ongezien tipte met als argument dat een topcast (Monic Hendrickx, Fedja van Huêt, Marcel Hensema, Olga Zuiderhoek) niet in bagger staat. Klasse in zijn soort. Ook Van Riessen had genoten, vooral van Tom Jansen, die hij niet als acteur leek te zien maar als André de Rue, eerste-generatie-hasjhandelaar, godfather in polderuitvoering, geldstrooier, geinponem. Beetje geromantiseerd vond hij het wel, naar de geest dichter bij de Wallen-penoze van Haring Arie en Zwarte Joop dan bij Willem H, Dino S. en Joego-huurmoordenaars. Desalniettemin zijn pet af voor rake tekening en typering. En ik doe hetzelfde voor regie, script, art direction en dialogen.
De casting van Hendrickx als penozevrouw Carmen van Walraven met onvolmaakt licht-Mokums mag verbazen, ze is grandioos in dit begin waarin ze vooral, net als Carmela (!) Soprano, ‘vrouw van’ is en nog niet de spin in het web die ze blijkens de synopsis gaat worden. Zoals alle hoofdrollen overtuigen, Acda voorop, al zijn we die dus helaas al kwijt. Maar de kwaliteit van een serie staat of valt met het detail en dus ook met bijrollen. Raymond Thiry (fabuleus in Langer licht) is nog nauwelijks in beeld geweest, maar die paar shots maken de magie voelbaar die sommige acteurs aankleeft. Peggy Jane de Schepper (ex-soapie) is volmaakt als kapster en vriendin van de vrouwen in het milieu, met alle gein die haar en veel anderen door scenarist Pieter Bart Korthuis wordt meegegeven. Korthuis slaagt erin naast de maffiakant (inclusief dodelijke afrekeningen) ook de polderkant (diep-Hollands, gewoontjes, herkenbaar) te laten zien en voelen, zonder daar een nadrukkelijke act van te maken.
Regisseur Diederik van Rooyen maakte in het genre eerder al Parels en zwijnen voor Talpa, de verdwenen zender waar ook Penoza oorspronkelijk voor was bedoeld. De kro nam over en dat bood ruimte voor iets minder tempo, meer binnenkant en nuancering. Kans die Van Rooyen gezien die eerste episode volledig benut. Te schandelijker dat hij op de speciale Penoza-site van de kro niet eens genoemd wordt. Verdienen voor Nederland 3-drama alleen acteurs credits? Terwijl Penoza een veel bredere doelgroep dan jongeren zou kunnen aanspreken. En de pech had dat hun eerste aflevering samenviel met de teleurstellende Teledoc Wilders, the Movie.

Penoza, achtdelige serie. KRO, zondag 20.15 uur, Nederland 3