Interview met Geert Bierling

Wagner op carillon en harmonium

Geert Bierling is stadsbeiaardier en stadsorganist van Rotterdam, en docent orgel en klavecimbel in Tilburg. Tijdens het Gergiev-festival speelt hij Wagner op harmonium.

U speelt alles waar een toetsenbord aan zit?

Geert Bierling: ‘Alles behalve de accordeon, eigenlijk.’

Heeft u een voorkeur voor een instrument?

‘Nee. Het instrument dat ik op dat moment onder handen heb, daar heb ik een voorkeur voor, maar het harmonium, dat in het Gergiev-festival op twee concerten wordt bespeeld, is wel een fantastisch instrument. Daar heb ik heel veel transcripties voor gemaakt, met blaasensemble of strijkkwartet. Net als Liszt en Franck, overigens, voor wie het harmonium echt een lievelingsinstrument was. Het was bedoeld voor de salon, maar in Nederland is het helaas echt een Maarten ‘t Hart-instrument geworden, voor in de kerk. Handig, want daar spaarde je een koor mee uit. Maar het kan veel meer. Wij spelen bijvoorbeeld het voorspel van Tristan und Isolde op harmonium en piano, in een bewerking van Karg-Elert.’

Speelt de beiaard ook een rol in het festival?

‘Het Tristan-_akkoord zal elk kwartier te horen zijn op het carillon van het stadhuis en dat van Delfshaven, als een soort “ringtone”; en op de hele uren hoor je thema’s van stukken die in het festival worden gespeeld – _Sheherazade, bijvoorbeeld.’

U heeft ook de leiding over het kinderconcert ‘Orfeo zoekt zijn liefje’.

‘Het verhaal van Orpheus ken ik natuurlijk al heel lang en ik heb het al jaren veel gespeeld. Nu hebben we het bewerkt voor “jong en oud”, acht jaar en ouder. Muziek kan niet zonder beeld, en beeld niet zonder muziek, dus het is een combinatie van videobeelden, fotografie, acteren, zang, met het blazersensemble van het Rotterdams Conservatorium én vier leerlingen van het Montessori Lyceum.’

Kunnen scholieren Monteverdi en Gluck wel aan?

‘Jazeker. Die school doet heel veel aan theater. Ze nemen elk jaar deel aan het éénakterfestival in Rotterdam. Het zijn semi-professionele acteurs, bijna, hartstikke goed. We hebben vier spelers – Orfeo, Euridyce en twee goden – en die gaan ook zingen. We beginnen met de “intrada” van Monteverdi’s Orfeo, dan Glucks Dans der Zalige Geesten, dan het symfonisch gedicht Orpheus van Liszt, integraal, bewerkt voor blazers, harmonium en piano. In beeld zie je hoe Orfeo en Eurydice trouwen in de Burgerzaal – ik ben daar zelf organist, dus dat is makkelijk te regelen. Er zijn drie liederen; het laatste is een heus liefdesduet, dat ik zelf geschreven heb, want deze Orfeo moest een happy end krijgen en dat vind je bij Monteverdi en die anderen niet.’

Een happy end?

‘Traditioneel krijgt Orfeo de schuld, omdat hij zo onverstandig is om toch om te kijken, waardoor Eurydice in de onderwereld moet achterblijven. Wij dachten: hij is jong, hij is verward, waar blijft z’n liefje nou – daarom kijkt hij om. Dat zou iedereen doen, toch?’

7 september

12.45 u, Burgerzaal, Stadhuis

Lunchconcert. Werken van Wagner/Karg-Elert en Dvorak.

Geert Bierling (harmonium), Mario Rio (cello), Nonna Knuuttilla en Maija Jaatinen (viool), leden van het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

9 September
14.00 uur en 16.00 uur, Jurriaanse Zaal, De Doelen
Orfeo zoekt zijn liefje

Kinderconcert (8+). Werk van Monteverdi, Liszt, Mendelssohn, Gluck, Wagner, Bach/Gounod, Offenbach.

Geert Bierling (harmonium, klavecimbel), Laura de Lange (piano) Hans Luyendijk (tekst en regie), leerlingen van het Montessori Lyceum, Rotterdam, Codarts Blazersensemble