10 & 11 Mei, Stadsschouwburg Amsterdam

What Design Can Do over mode en crisisontwerp

Ook grote modemerken als H&M hebben ontdekt dat de maatschappelijke verantwoordelijkheid van een ontwerper verder gaat dat het ontwerpen van aantrekkelijke en betaalbare kleding. Catarina Midby, hoofd duurzaamheid van het Zweedse modeconcern, spreekt erover op What Design Can Do, een conferentie over de sociale impact van design, 10 en 11 mei in Amsterdam.

De Groene Amsterdammer_ publiceerde onlangs een speciale bijlage over What Design Can Do. Deze bijlage is nu volledig online te lezen._

Tijdens de tweede editie van What Design Can Do komen tal van ontwerpers voorbij die laten zien dat design niet alleen esthetiek is, maar ook een hulpmiddel om een maatschappelijk probleem aan te pakken. De architect Cameron Sinclair richtte Architecture for Humanity op, een club die ontwerphulp biedt in crisissituaties. Zoals na de Aziatische tsunami van 2004 en orkaan Katrina in New Orleans in 2005.

Hij is in Amsterdam op uitnodiging van Richard van der Laken, creatief directeur van What Design Can Do. Van der Laken selecteert jaarlijks een internationaal gezelschap van designers. Zij wenden hun vakkennis en talent aan om sociale kwesties op te pakken. Bijzonder is dat ze afkomstig zijn uit alle ontwerpdisciplines: mode, grafische vormgeving, productontwerp en architectuur. Hun ideeën en input worden verzameld in een boek dat aan het eind van de tweedaagse conferentie wordt gepubliceerd.

Belangrijke gasten zijn dit jaar, naast Midby en Sinclair, de Braziliaanse architect Marcelo Rosenbaum, die make-overs uitvoert in sloppenwijken van Sao Paulo, de Nederlandse landschapsarchitect Piet Oudolf, de Oostenrijkse fooddesigners Honey & Bunny en de Nederlandse topontwerpster Hella Jongerius.

De Groene was vorig jaar aanwezig op de eerste editie van What Design Can Do. ‘Verf een blok krotten in een favela in prachtige kleuren en de bewoners voelen zich verenigd.’ Lees het volledige verslag van vorig jaar.

Kijk hier voor meer informatie en kaartverkoop voor de tweede editie van What Design Can Do.