Cijferologie: de data van de week

Whiskas wint

In het afgelopen jaar gaven dierenvrienden vijftien miljard dollar uit aan voedsel voor hun huisdier. Tegelijk bereikte de mensheid een nieuwe mijlpaal in de groeiende reikwijdte van individuele bezittingen.

Onlangs is er een vrij opvallende mijlpaal bereikt in de wereldwijd groeiende inkomensverschillen. In het op twee na meest genivelleerde land ter wereld –Nederland – werd het, ondanks komkommertijd, nauwelijks opgepikt, dus vandaar hier nog even de herhaling: Inmiddels bezit twee procent van de wereldbevolking vijftig procent van alle bezittingen op aarde. U en ik behoren niet tot die twee procent.

Toch betekent dit cijfer allerminst dat er sprake is van enige solidariteit onder die overige 98 procent van de wereldbevolking.

Er zijn zo veel cijfers om dat te illustreren dat het moeilijk kiezen is. Om dat toch te doen: Terwijl er volgens de Wereldgezondheidsorganisatie van de Verenigde Naties in Afrika nog altijd dagelijks meer dan tweeduizend mensen sterven aan malaria en er in het afgelopen jaar 2,3 miljoen Afrikanen stierven aan de gevolgen van aids, werd er in hetzelfde jaar voor vijftien miljard dollar uitgegeven aan voedsel voor huisdieren. Laten we ervan uitgaan dat die twee procent allerrijksten ook huisdieren hebben. Dan blijft er toch nog altijd minstens veertien miljard dollar over die besteed zijn door die andere 98 procent.

Terwijl de medicijnen tegen malaria en aids maar moeilijk op de plaats van bestemming komen, draait de industrie in huisdierenvoedsel op volle toeren: In 1999 kocht de multinational Procter & Gamble het huisdiervoedselbedrijf Iams voor meer dan 1,5 miljard euro. Twee jaar later kocht Nestlé het met Iams concurrerende bedrijf Ralston Purina voor negen miljard euro. Eén enkel bedrijf, Mars Petcare, verkoopt niet alleen Whiskas en Pedigree, maar ook Royal Canin, Sheba, Kitekat, Frolic, Trill, Aquarian en nog vele andere merken. De strijd is hard: in 2005 spendeerden de grote bedrijven in de huisdiervoedselbranche bijna 260 miljoen euro aan advertenties.

Nu het vergelijken – en goochelen – met grote getallen toch al in dit bericht is geslopen, is het verleidelijk om ook nog eens het bruto binnenlands product (bbp) van een arm land erbij te nemen. Zo’n land als Tsjaad. De volledige economie van dat arme Afrikaanse land is kleiner dan de helft van de vijftien miljard dollar die particulieren vorig jaar besteedden aan huisdiervoer. En zelfs de economie van een land als Jordanië is volgens het IMF kleiner. Sterker, volgens deze internationale financiële instelling gaat er in 86 landen minder geld om, per jaar, dan het bedrag dat voornamelijk Amerikanen en Europeanen jaarlijks neerleggen voor het voedsel van hun huisdier.