Wifi-problemen verstoren Apple-rechtszaak

San Jose – De afgelopen maandag besloten rechtszaak van Apple tegen Samsung over vermeende patentschendingen had een merkwaardig verloop. De zaak werd voortdurend verstoord; niet door interrumperende advocaten, maar door rinkelende smartphones.

De problemen begonnen al op 4 april, de eerste dag van de rechtszaak waarbij Apple in de federale rechtbank van San Jose een schadevergoeding eiste van 2,2 miljard dollar van zijn Koreaanse concurrent (Apple kreeg uiteindelijk ‘slechts’ 120 miljoen). Veel aandacht ging echter uit naar een ander probleem: de wifi-verbinding waarmee de transcripties van de stenograaf naar de rechter werden verstuurd, viel steeds weg door de storende signalen van persoonlijke wifi-hotspots van de telefoons van de journalisten, experts en vele andere bezoekers in de zaal. ‘We hebben een probleem’, constateerde rechter Lucy Koh al een paar uur na aanvang. Ze verzocht iedereen vriendelijk doch dringend de telefoon uit te schakelen.

Dat gebeurde niet. In de dagen erop bleef de verbinding haperen; bovendien klonken er geregeld lollige ringtones, bliepjes en trilgeluiden. ‘Telefoons uit!’ snauwde Koh tegen het publiek, een aantal keer dwars door het betoog van een advocaat. Later ging ze over tot een zwaarder middel: naming and shaming. ‘U mevrouw, daar op de eerste rij. Ga staan.’ De vrouw, een Apple-medewerker, kwam gegeneerd overeind en keek ongemakkelijk naar de grond. Ze moest van Koh haar naam hardop zeggen en beloven haar telefoon niet meer te gebruiken.

De agressieve aanpak van Koh kon niet voorkomen dat later in het proces een nog merkwaardiger incident plaatsvond: een man maakte vanaf de bezoekersbanken met zijn smartphone foto’s van het proces. Onder luid geroep werd hij door de beveiliging uit de rechtszaal verwijderd. Het bleek te gaan om David Reibstein, een marketinghoogleraar van de Wharton School of Business. ‘Ik ben voor het eerst in een rechtbank’, stamelde de man, nadat hij op bevel van de beveiligers de foto’s had gewist. ‘Ik wist niet dat het niet mocht.’

Op verzoek van de advocaten van Apple en Samsung werd de rechtszaak twee dagen stilgelegd om de transcripties niet via een wifi-verbinding maar via een kabel te versturen. Hoewel de advocaten twee vooraanstaande technologiebedrijven vertegenwoordigden en het proces plaatsvond in het hart van Silicon Valley, slaagden zij er niet in om een functionerende kabelverbinding te organiseren. De problemen met het transcriptiescherm duurden tot de laatste dag.