Yin Xiuzhen is het meest bekend van haar installaties die gemaakt zijn van tweedehands kleding. Deze installaties kunnen beschouwd worden als een reflectie op de mega make-over die steden als Beijing en Shanghai op dit moment ondergaan. In haar werk verbindt zij de individuele ervaring met deze grote maatschappelijke veranderingen.

In dit snel veranderende China, lijkt het alsof van alle dingen juist herinneringen zelf nog het snelst verdwijnen. Het bewaren van herinneringen is een soort tegengeluid, aldus Yin.
Over haar favoriete materiaal zei zij: kleren geven veel prijs over een persoon. In een oogopslag vertelt het iets over hoe groot iemand is, leeftijd, stijl, geslacht, inkomen en al dat soort persoonlijke kenmerken. Maar het gaat ook over onzichtbare dingen als de herinnering aan een bepaalde tijd waarin het stuk gedragen werd en de reden waarom het bewaard bleef.

In 1995 maakte Yin Xiuzhen het meest persoonlijke werk Dress Box waarvoor zij haar eigen kinderkleren verzamelde in een oude kledingkist. Daarop stortte ze vervolgens cement, waarmee ze haar dierbare herinneringen voorgoed liet verstijven. Die daad was voor haar als een nieuw begin, dat samenviel met de tijd dat de Beijing begon aan een grootse en radicale transformatie. Traditionele wijken van de stad, zogenaamde hutongs werden neergehaald om plaats te maken voor hoogbouw. In korte tijd veranderden grote delen van de stad in ruïnes._ Ik had tentoonstellingen in het buitenland en was veel onderweg. Op vliegvelden zag ik de koffers die al die mensen van over de hele wereld met zich mee droegen, en ik bedacht dat deze koffers op een bepaalde manier hun thuis representeerde. _Naar aanleiding van deze overpeinzing maakte zij de serie _Portable Cities _(2002-2003) dat bestaat uit koffers die in hun geopende staat ministadjes van textiel prijsgeven zoals Shanghai (2002), New York (2005), Berlin (2006) en Melbourne (2009). Speciaal voor deze tentoonstelling werkt Yin momenteel aan de cityscape van Groningen die is samengesteld van gedragen kleding van Groningers.

De tentoonstelling in het museum zal Yin Xiuzhen’s eerste grote solotentoonstelling zijn die met twee verdiepingen een overzicht biedt van haar werk. De presentatie zal naast recent werk ook sleutelwerken bevatten als onder meer Collective Subconscious _(2007), _Thought _(2009) en _Waves(2009-2010). Ook zal de installatie Weapons (2003-2007) te zien zijn, die bestaat uit twintig horizontaal hangende speervormige objecten, die als dartpijlen op hun doel af lijken te schieten. Deze installatie werd in 2008 aangekocht en zal tijdens de tentoonstelling voor de eerste keer te zien zijn.

[Persbericht]

Meer informatie op de site van het Groninger Museum

_Beelden _© Yin Xiuzhen

Yin Xiuzhen, Thought, 2009. clothes and steel, 340 cm x 510 cm x 370 cm. Courtesy The Pace Gallery, Beijing

Yin Xiuzhen, Nowhere To Land, 2012. installation used clothes, steel, stainless steel, mirror, vehicle light. 330 x 240 x210 cm. Foto door Marten de Leeuw (Groninger Museum)