‘zeker weten’

Het schijnt, volgens de deskundigen, tegen te vallen met het echte oranjegevoel. Al weken voor het begin van het WK Voetbal zien de winkels oranje: oranje bierblikjes, oranje tompoucen, oranje stressballetjes, oranje drop en zelfs oranje kattebrokken. Heineken heeft zijn bierblikjes in een belachelijke oranje hoed verpakt; bij een ander biermerk krijg je een grote oranje opblaashand cadeau; als je per ongeluk te veel candy bars koopt, krijg je een oranje T-shirt toe.

Toch valt het tegen met de oranjekoorts. Slechts vier miljoen Nederlanders lijden eraan en dat zijn er een stuk minder dan vier jaar geleden, toen Oranje Amerika ging veroveren. Die vier miljoen geloven wel allemaal dat Oranje wereldkampioen wordt, ‘zeker weten’.
De overige tien miljoen Nederlanders zijn sceptisch. Het wordt wederom niks met Nederland, 'zeker weten’. Maar sceptisch is niet hetzelfde als onverschillig. Misschien gaan juist de tien miljoen zwartkijkers gebukt onder een onderdrukte oranjekoorts; juist zij schrijven de kranten vol en waarschuwen bondscoach Hiddink. 'Oranje hangt uit het lood’ is de alarmerende boodschap van Het Parool: de linkervleugel van Oranje is sterker dan de rechter. Oranje is te lief, sombert de NRC. Oranje mist de vereiste 'killersmentaliteit’, treurt de Volkskrant.
Vier miljoen Nederlanders juichen bij voorbaat, de rest weet beter.
Misschien had Hiddink hun dezelfde brief moeten sturen als de internationals. 'Stop geen negatieve energie in de groep’, schrijft hij, 'want dat werkt contraproductief en zal een topresultaat in de weg staan.’
Denk positief. Zet een oranje pet op. Oranje kampioen.