The Next Web Conference

Zijn gebruikers de goden van het web?

**De invloed van de gebruiker op het internet manifesteert zich tegenwoordig op meerdere manieren. Zo bepalen gebruikers steeds vaker wat bedrijven of zoekmachines aanbieden. Dit gebeurt door de zoekterm van de gebruiker/consument te laten onthouden zodat de aanbieder kan inspelen op de vraag van de internetter. Google heeft bijvoorbeeld de functie: ‘Bedoelde u’, gevolgd door de juiste spelling van het woord waar de gebruiker waarschijnlijk naar opzoek was. Bovendien is de invloed van ‘bloggers’ en ‘social networks’ op het web de afgelopen tijd toegenomen. Geheel in lijn met het door Bill Gates gemunte taalgebruik in cyberworld wordt er nu daarom gesproken over Web 2.0.

Web 2.0 is een verzamelnaam voor alle nieuwe toepassingen die het afgelopen jaar de boventoon zijn gaan voeren op het internet. De meeste mensen maken bewust of onbewust deel uit van Web 2.0. Iedereen die lid is van een sociaal netwerk - zoals Hyves, schoolbank.nl of sites waarop je foto’s of informatie kunt ‘sharen’ (=delen van informatie) waarvan Wikipedia het bekendste voorbeeld is – draagt bij aan de populariteit van Web 2.0.

Afgelopen vrijdag werd in Amsterdam The Next Web Conference gehouden. Hotshots uit de internetwereld waren langsgekomen voor een toespraakje. Onder anderen medeoprichter Kevin Kelly van Wired magazine en Paul Molenaar van het Nederlandse Ilse Media alsmede de succesvolle initiatiefnemers van Digg.com die onlangs in het nieuws kwamen na speculaties dat Digg.com dagelijks meer bezoekers op haar site ziet passeren dan The New York Times. Maar ook jonge bedrijfjes, start-ups genoemd, mochten hun nieuwe plannen laten zien. Zoals de bedenker van het Tsjechische www.plazes.com. Op plazes.com is niet alleen te zien waar je naaste vrienden maar ook alle andere gebruikers die zich hebben aangemeld op de site, zich op ieder moment van de dag bevinden. Ga je bijvoorbeeld naar het centrum van Maastricht en wil je checken of toevallig een kennis op het zelfde moment ook in het centrum van de stad is, dan kan dat via deze site. Mits betrokken netjes hebben aangegeven waar ze naartoe gaan die dag. Een mobiele telefoon waarmee je kunt internetten, zodat de locaties steeds kunnen worden ge-update, is overigens wel een vereiste voor deze uitvinding.

In Nederland zijn deze toepassingen en vooral de combinatie van mobiele telefonie en internet nog onbekend. Uit een onderzoek dat The Next Web Conference deed in samenwerking met marktonderzoeksbureau Ruigrok/Netpanel is namelijk gebleken dat de meeste mensen nog geen gebruik maken van sociale netwerken of ‘sharing’. Het zoeken van informatie via zoekmachines is met 93% nog verruit het meest populair. Alleen van het feit dat de nieuwe toepassingen van Web 2.0, waar de gebruiker steeds meer macht krijgt, ook problemen kan opleveren op het gebied van privacy en betrouwbaarheid, is de gebruiker zich ten volle bewust. Sites als Wikipedia zijn immers niet altijd betrouwbaar en worden nog lang niet als volledige vervanger van de Winkler Prins beschouwd.

De invloed van de gebruiker op het internet is enorm groot en groeit met de dag. Dat weblogs meer worden bekeken dan traditionele media online zegt genoeg. Maar commerciële organisaties zijn wolven in schaapskleren omdat zij zich kunnen voordoen als individuen. Dit gegeven zal er voor blijven zorgen dat het internet nooit alleen door de gebruikers zal worden beheerst.**