De kwalificaties van de jury zijn door de leiding van het concours zorgvuldig gescreend.
Er zitten drie zangers in die naast hun internationale carrière ook les geven: Roberta Alexander, Jard van Nes en Hanna Schwarz. Er zijn drie ‘casting directors’, Hein Mulders (De Nederlandse Opera), Lenore Rosenberg (Metropolitan Opera New York) en Ilze Sprancmane (Letse Nationale Opera Riga). Verder een zangpedagoge (Mya Besselink), een pianist/begeleider (Rudolf Jansen) en een operaregisseur (ikzelf). De onafhankelijke voorzitter is Hans Hierck. Gisteren hebben we 24 zangers de revue laten passeren, vandaag en morgen de rest. Als deelnemer in de diverse voorselecties is het voor de meeste zangers een tweede ontmoeting met mij. Ik heb mijn notities bewaard en kan dus vaststellen hoeveel er in deze jonge zangers veranderd is. De oudste tot nu toe is 33 jaar en de jongste is 22. Zonder uit de school te klappen is het wel duidelijk dat leeftijd niet altijd synoniem is met vordering of rijpingsproces.
Er zijn er genoeg in de jury die veel op zangtechniek letten. Ik als regisseur let natuurlijk wel op het zangniveau, maar ik zie het als mijn taak te beoordelen hoe overtuigend de totale prestatie is. Voor mij is de menselijke herkenbaarheid in de presentatie centraal. Lichaamstaal, oogexpressie en het overbrengen van de geloofwaardigheid in het communiceren met je publiek in het zingen zijn mijn zwaarste beoordelingsinstrumenten. En het is niet alleen dat: er komt ook nog bij hoe je gekleed bent en hoe je op een overtuigende manier met je ‘rechters’ omgaat. Veel jonge zangers maken de fout dat ze denken dat ze de rechters gelukkig moeten maken. Ze moeten ons alleen maar overtuigen, en daarvoor moeten de rechters ook hard meewerken met de zangers. Die hebben het bepaald moeilijk, want ze zingen onder omstandigheden die ze in hun carrière nooit meer mee zullen maken.
Het begint al met het kiezen van je eerste stuk. Ga je zingen wat jijzelf denkt dat jouw sterkste kant laat zien of ga je iets zingen waarvan je denkt dat dit op een jury indruk zal maken? Het gaat natuurlijk om het eerste, en daar vallen zangers al vaak door de mand. Het zegt ook veel over de personen die deze zangers adviseren, want die spelen op de achtergrond een beslissende rol in wat een zanger gaat doen.
De dag is nog niet om. Ik kom morgen op de ervaringen van vandaag terug.
INTERNATIONAAL VOCALISTEN CONCOURS
Zondag 21 september
HET INTERNATIONAAL VOCALISTEN CONCOURS ’S HERTOGENBOSCH 2008