Zuid-Korea heeft weer geduld voor gugak

Seoul – Alle live concerten in Zuid-Korea zijn afgelast vanwege de coronacrisis, maar de traditionele Koreaanse muziek, gugak, floreert. Het Nationaal Gugak Centrum maakt van de nood een deugd door op internet ‘concerten van hoop’ te organiseren. Er zijn livestreams van volksmuziekoptredens, die soms surreële beelden opleveren, want de musici in traditionele, wijde kleding dragen ook mondkapjes. En soms is een spandoek in beeld waarop staat dat men twee meter afstand moet houden. Daarnaast klinken op archiefopnames de piri (bamboefluit), de janggu (zandlopervormige trom) en de gayageum (snaarinstrument), vaak op prachtige locaties zoals de tuinen van de oude koninklijke paleizen.

Elke zaterdag staan er nieuwe concerten online, sinds afgelopen week ook met dansers. Elk concert verwijst naar deze moeilijke coronatijden en na afloop is er een toelichting op de gespeelde muziekstukken. Het technologisch hoogontwikkelde Zuid-Korea gebruikt ook virtual reality bij de concerten, zodat de kijker een driedimensionale ervaring krijgt. De Amerikaanse Jocelyn Clark van de Pai Chai Universiteit, kenner van Koreaanse muziek, denkt dat virtual reality de redding kan zijn van de traditionele muziek. Want de interesse nam de laatste jaren gestaag af. ‘Nu steeds meer mensen zo’n VR-bril hebben, kunnen ze dicht bij de musici komen en hun handen zien terwijl ze spelen.’

Het initiatief heeft navolging gekregen van andere instellingen voor traditionele muziek in steden als Pusan, Namwon en Gongju. We moeten in deze coronatijd goed voor elkaar zorgen, zingt Seung-Hee Park tijdens zijn concert in Gongju boven zijn omlaag geschoven mondkapje uit. Park gaat online concerten geven langs wegen door het hele land, die de verbondenheid moeten bevorderen.

De thuisisolatie van veel Koreanen zorgt voor herwaardering van de volksmuziek. De Nederlander Roald Maliangkay van de Australian National University spreekt van een kentering. ‘De aaneenschakeling van gepassioneerde expressie en ingetogenheid ín deze muziek vereist geduld. Die tijd neemt men nu.’

De online concerten trekken vele tienduizenden kijkers. ‘En er komen positieve reacties uit de hele wereld’, zegt Hee-sun Kim, directeur research van het Nationaal Gugak Centrum. Of na het internationale succes van K-pop, de Koreaanse popmuziek, nu ook de traditionele muziek de wereld gaat veroveren, is echter nog de vraag. Hee-sun Kim is hoopvol. ‘We zullen zien.’